Ministeri Hautala: ”Yhtiön uskottavuus ei kestä enää yhtään kohuasiaa.”
Hallituksen valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala ilmoitti tänään torstaina 15. maaliskuuta lähes koko Finnairin nykyisen hallituksen potkuista. Vain puheenjohtaja Harri Sailas ja Kemiran toimitusjohtaja Harri Kerminen jäävät jatkamaan.
”Finnairin uskottavuus ei kestä enää yhtään kohuasiaa”, sanoi ministeri. Eipä tainnut kestää myöskään ministerin oma uskottavuus. Jotain oli pakko tehdä.
Lähtemään joutuvat Elina Björklund, Sigurdur Helgason, Satu Huber, Ursula Ranin, Veli Sundbäck ja Pekka Timonen. Näistä islantilainen Sigurdur Helgason oli joukon ainoa lentoliikenteen ammattilainen ja entinen Icelandairin CEO (pääjohtaja).
Hallituksen kuuden jäsenen potkuja edelsi toimitusjohtaja Mika Vehviläisen nyt ilmitullut ns. allekirjoitusbonus − 180 000, jota ei aikaisemmin ollut julkistettu. Finnairin hallitusta johti ja Vehvilaisen rekrytointia po. aikana vuonna 2009 junaili Christoffer Taxell muiden toimiensa ohella.
TV:n A-studiossa eilen 14.3. Finnairin hallituksen varapuheenjohtaja Veli Sunbäck vastauksenaan aivan ohjelman viimeiseen kysymykseen mainitsi ’toimitusjohtajan kertabonuksen’ , johon haastattelua tehnyt toimittaja ei kuitenkaan enää tarttunut lähetysajan loppuessa.
Printtimedia eli sanomalehdet sen sijaan ottivat asiasta kopin ja ruotivat asian aamun numeroissaan ja tämä riitti ministerille.
Finnairin hallituksen uudesta kokoonpanosta ei vielä ole tietoa.
Matkaviikon skribentti toivoisi Finnairin hallitukseen myös enemmän aitoa ja oikeaa lentoliikenteen syväymmärrystä! Nyt on jo kiire ryhtyä korjaamaan niitä vahinkoja, joita lähimenneisyyden aivan vääränlainen polttopiste on julkisuudessa aiheuttanut.
Finnairin matkustamohenkilökunnan ammattijärjestö SLSY:n hallitus on myös kokoontunut tänään 15.3. ja ilmoittaa, ettei neuvotteluvalmiutta uusista säästöistä työntekijöiden puolella enää ole. Sillä puolella ollaan nyt siis vähintäänkin tilanteessa, joka sai edellisen toimitusjohtajan Jukka Hienosen jättämään paikkansa.
Lentoemäntien ja stuerttien nykyinen työehtosopimus on voimassa vuoteen 2013. (EH)