,
Finnairin liikevaihto kasvoi vuoden 2019 ensimäisellä puoliskolla. Samaan aikaan kuitenkin yksikkötuotot laskivat ja mm. polttoainekulut kasvoivat. Pörssin ensireaktio Finnairin puolivuotistulokseen oli osakekurssin välitön, roima pudotus.
Tammi–kesäkuu 2019
- Liikevaihto kasvoi 7,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 466,0 miljoonaa euroa (1 359,3).*
- Yksikkötuotto (RASK) laski 4,3 prosenttia. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 4,4 prosenttia.
- Polttoainekustannukset kasvoivat 53.0 miljoonaa euroa (+19.4 %), josta polttoaineen hinnan vaikutus oli 19 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 31,0 miljoonaa euroa (73,7). Liiketulos oli 30,3 miljoonaa euroa (67,7).
- Osakekohtainen tulos oli -0,11 euroa (-0,07).
- Matkustajamäärä nousi 9,0 prosenttia 7,1 miljoonaan (6,5).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 12,7 prosenttia.
Matkustajakäyttöaste oli 80,5 prosenttia (-2,2 prosenttiyksikköä).
Tulevaisuuden näkymät
Finnairin uusi ohjeistus 17.7.2019:
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuoden 2019 toisella puoliskolla. Toimintaympäristön odotetaan kuitenkin säilyvän epävakaana myös toisella vuosipuoliskolla. Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, USA:n ja Kiinan kauppaneuvotteluista ja Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Finnair nostaa vuoden 2019 kapasiteettiennustettaan pääasiassa uuden Pekingin Daxingin lentokentän reittiavauksen vuoksi. Finnair arvioi vuoden 2019 kapasiteettikasvun olevan 11-12 prosenttia. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019.
Finnairin kausiluonteisesti vahvimman kolmannen vuosineljänneksen näkymät ovat edelleen vahvat, mutta erityisesti rahtikysynnän osalta epävarmuus on lisääntynyt. Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos on 4,5–6,0 prosenttia liikevaihdosta vuonna 2019, olettaen että polttoaineen hinta ja valuuttakurssit eivät muutu merkittävästi.
Toimitusjohtaja Topi Manner sanoo puolivuotistuloksesta:
Epävakaasta toimintaympäristöstä huolimatta matkustajamäärämme kohosi vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä kauden ennätystasolle 3,9 miljoonaan matkustajaan, ja markkinaosuutemme vahvistui sekäAasian- että Euroopan-liikenteessä.
Toisen vuosineljänneksemme tulokseen heijastuivat niin globaalit epävarmuustekijät, kuten Brexit ja USA:n ja Kiinan väliset kauppaneuvottelut, kuin talouskehityksen vähittäinen hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla. Samanaikaisesti kapasiteetin vähennyksillä Euroopan-liikenteessä, erityisesti joillakin Pohjoismaisilla reiteillä, on ollut kilpailutilannetta jossain määrin tervehdyttävä vaikutus.
Kokonaisuutena matkustajaliikenteemme kehittyi hyvin ja Euroopan-liikenne kasvoi odotustemme mukaisesti hyvin. Sen sijaan rahti ja matkapalvelut kärsivät vaikeammasta markkinaympäristöstä.
Jatkoimme kasvuamme toisella vuosineljänneksellä (huhtikuu-kesäkuu): liikevaihtomme kasvoi matkustajaliikenteen vauhdittamana 10,4 prosenttia 793,0 miljoonaan euroon. Tuloskehitys oli maltillisempi, mihin vaikuttivat etenkin polttoaineen hinnan 13 miljoonan euron nousu sekä poikkeuksellinen huoltokustannusten kasvu. Vertailukelpoinen liiketuloksemme huhti-kesäkuulta oli 47,2 miljoonaa euroa.
Jatkoimme panostuksia asiakaskokemukseen: Kesäkuussa avasimme Helsinki-Vantaalla uuden Platinum Wing loungen, joka on saanut asiakkailtamme innostuneen vastaanoton. Business Class loungen laajennus valmistuu alkusyksystä. Helpotimme asiakkaan ostopolkua uusimalla Finnair.com-verkkosivuston, joka on avattu jo yli 30 markkinalla. Lisäksi saimme päätökseen Euroopan Airbus-koneiden langattoman internet-yhteyden asennukset. Skytrax-arvioinnissa asiakkaat valitsivat Finnairin kymmenettä kertaa Pohjolan parhaaksi lentoyhtiöksi. Tästä haluan lausua niin asiakkaillemme kuin sijoituksen mahdollistaneelle henkilöstölle lämpimät kiitokset. Finnairin strategian ydintä on asiakas- ja henkilöstökokemuksen vahvan yhteyden ymmärtäminen ja vaaliminen.
Vastuullisuus on niin ikään yksi strategiamme kulmakivistä. Tarkastelujakson aikana otimme askeleita, jotka vievät meidät lähemmäs tavoitettamme puolittaa kertakäyttömuovin käyttö lennoillamme vuoden 2022 loppuun mennessä ja lisätä kierrätystä ylipäätään: uusimme Euroopan lennoilla myytävien aterioiden pakkaukset, vähensimme matkapakkausten muovia ja aloitimme kirkkaan PET-muovin kierrätyksen Helsinkiin palaavilta lennoiltamme. Haemme myös jatkuvasti uusia tapoja tehostaa polttoaineen kulutusta ja vähentää lentämisestämme syntyviä hiilidioksidipäästöjä.
Tavoitteemme on kestävä, kannattava kasvu jatkossakin.Lisäämme kapasiteettia meille keskeisillä markkinoilla joko pitkän aikavälin Aasian kasvustrategiamme toteuttamiseksi tai lyhyen aikavälin taktisempien kasvumahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Aasian-liikenteessä tämä näkyy muun muassa uusien yhteyksien avaamisena toisella vuosipuoliskolla ja Euroopassa reittikohtaisena optimointina. Finnair avaa ensimmäisenä lentoyhtiönä suoran lentoyhteyden Euroopasta Etelä-Korean toiseksi suurimpaan kaupunkiin Busaniin kesäkaudella 2020. Marraskuun 2019 alkupuolella avaamme uuden yhteyden Pekingin uudelle Daxing International Airport -kentälle, minkä jälkeen lennämme Pekingiin 10 kertaa viikossa. Lisäksi pidennämme kesäkauden reittiä ympärivuotiseksi codeshare-kumppanimme China Southernin kotikentälle Guangzhou’hun.
Nähtävissä olevassa aiempaa haastavammassa toimintaympäristössä kiinnitämme kasvavaa huomiota operatiiviseen tehokkuuteen,muun muassa yksiköiden välisiin prosesseihin ja resurssien optimointiin liikennesuunnittelun ja lentotoiminnan välillä sekä panostamme entistä enemmän lentotoiminnan luotettavuuteen. Lisäksi lisäämme tuottavuutta yksinkertaistamalla ja automatisoimalla prosesseja, kuten matkustajakorvausten käsittelyä, ja hyödyntämällä digitalisaatiota jakelussa ja asiakaspalvelussa.