Tuhkapilvikriisi pilaa seuraavan neljänneksen
Finnair-konsernin toiminnallinen tulos oli tammi-maaliskuussa 26 miljoonaa euroa tappiolla, kun se vuotta aiemmin oli 48 miljoonaa euroa miinuksella.
Liikevaihto laski vajaat seitsemän prosenttia 481 miljoonaan euroon.
Toiminnalliset kulut laskivat 10 prosenttia. Tulos ennen veroja oli 29 miljoonaa euroa tappiolla.
” Yksikkötuotto oli edelleen laskussa, mutta kehityksessä tapahtui neljänneksen aikana käänne myönteiseen suuntaan. Maaliskuussa lentoliikennesegmentin liikevaihto nousi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen alun jälkeen”, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.
”Suomen ulkopuolisilla markkinoilla, erityisesti Aasian-liikenteessä, on ollut nähtävissä jo selvät kasvun merkit. Finnair on kasvattanut markkinaosuuttaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä pääkilpailijoihinsa verrattuna”.
Tammi-maaliskuussa matkustajaliikenne kokonaisuudessaan laski vajaat 6 prosenttia, mikä johtui etupäässä lomalentojen vähentymisestä. Aasian-liikenne kasvoi kymmenen prosenttia. Matkustajia kuljetettiin Finnairin lennoilla yhteensä 1,8 miljoonaa.
Koko liikenteen matkustajakäyttöaste parani edellisvuodesta viisi prosenttiyksikköä 80 prosenttiin.
”Vuosi lähti käyntiin reittiliikenteen osalta lievästi nousevaan reittimatkustuksen kysyntään.
Maaliskuussa reittiliikenteen kysyntä nousi jo 20 prosenttia edellisvuodesta. Myös rahtikysyntä on vahvassa nousussa. Kuljetetun rahdin määrä kasvoi viime vuodesta lähes neljänneksen”.
Kaikki merkittävät kuluerät pienenivät vähentyneen liikenteen vuoksi sekä toteutuneiden tehostamistoimien ansiosta. Polttoainekulut laskivat 20 prosenttia. Polttoaineen markkinahinta on nousussa, mutta Finnairin hintasuojaus vaimentaa hinnanvaihteluja. Lentotoiminnan yksikkökustannukset laskivat runsaat kymmenen prosenttia.
”Työ kannattavuutemme parantamiseksi jatkuu. Yksikkökustannukset ilman polttoainekuluja laskivat alkuvuonna samaan tahtiin yksikkötuottojen kanssa. 200 miljoonan euron tulosparannusohjelmamme kohteista valtaosa on tunnistettu ja pääosin myös toteutuksessa. Myös henkilöstö osallistuu yhteisiin talkoisiin joustojen saamiseksi”, Vehviläinen toteaa.
Huhtikuun puolivälissä valtaosa Euroopan lentoliikenteestä jouduttiin pysäyttämään tulivuoresta purkautuneen tuhkapilven vuoksi. Finnair joutui peruuttamaan noin viikon ajalta yli 1 700 lentoa ja yli 140 000 paikanvarausta.
”Eurooppaan työntynyt tuhkapilvi sotki hyvin alkaneen kevään. Arviot Finnairille jo aiheutuneista tappioista ovat 20 miljoonaa euroa, mutta kysynnän toipuminen kestää vielä viikkoja. Uskon kuitenkin, että tuhkapilven hajaannuttua pääsemme jälleen kuljettamaan kasvavia matkustajamääriä, sillä yritysmatkustuskysyntä Aasiassa ja Euroopassa on nousussa.”
Tuhkapilven aiheuttamista suorista tuottomenetyksistä ja ylimääräisistä kustannuksista sekä tilapäisestä matkustajakäyttöasteen laskusta johtuen toisen neljänneksen arvioidaan olevan ensimmäistä neljännestä selvästi huonompi.
”Olemme juuri saaneet merkittävän poikkeustilanteen selvitetyksi. On vaikea arvioida, kuinka nopeasti pääsemme taas kasvu-uralle. Ennen lentoliikenteen pysähdystä nähdyt merkit ovat kuitenkin rohkaisevia. Arvioimme kannattavuutemme paranevan vuoden loppua kohden.” (EH)