Finnairin vuosi 2019 päättyi vahvaan neljännekseen. Konsernin koko vuoden vertailukelpoinen liiketulos oli 162,8 miljoonaa euroa.
Loka–joulukuu 2019
- Osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,24).
- Liikevaihto kasvoi 13,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 774,9 miljoonaa euroa (683,4).**
- Yksikkötuotto (RASK) nousi 2,5 prosenttia. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein nousi 1,8 prosenttia.
- Yksikkökustannus (CASK) nousi 2,3 prosenttia, ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 1,3 prosenttia.
- Polttoainekustannukset kasvoivat 26,0 miljoonaa euroa (+17,9 %), josta polttoaineen hinnan nousun*** vaikutus oli 12 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 31,2 miljoonaa euroa (26,5). Liiketulos oli 34,7 miljoonaa euroa (73,1).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli 120,1 miljoonaa euroa (68,3) ja investointien nettorahavirta -185,7 miljoonaa euroa (-51,5).****
- Matkustajamäärä nousi 11,0 prosenttia 3,5 miljoonaan (3,2).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 10,6 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 79,0 prosenttia (+2,1 prosenttiyksikköä).
Tammi–joulukuu 2019
- Osakekohtainen tulos oli 0,49 euroa (0,70).
- Liikevaihto kasvoi 9,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 3 097,7 miljoonaa euroa (2 836,1).**
- Yksikkötuotto (RASK) laski 1,9 prosenttia. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 2,4 prosenttia.
- Yksikkökustannus (CASK) nousi 0,7 prosenttia, ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 1,2 prosenttia.
- Polttoainekustannukset kasvoivat 106,3 miljoonaa euroa (+18,3 %), josta polttoaineen hinnan nousun*** vaikutus oli 42 miljoonaa euroa.
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 162,8 miljoonaa euroa (218,4). Liiketulos oli 160,0 miljoonaa euroa (256,3).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli 564,5 miljoonaa euroa (503,6) ja investointien nettorahavirta -513,2 miljoonaa euroa (-202,6).****
- Matkustajamäärä nousi 10,3 prosenttia 14,7 miljoonaan (13,3).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 11,3 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 81,7 prosenttia (-0,1 prosenttiyksikköä).
- Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,20 euroa osaketta kohden.
- Tulevaisuuden näkymät 7.2.2020:
Tulevaisuuden näkymät 7.2.2020:
”Tämänhetkisen näkemyksemme mukaan vahva vireemme jatkuu Euroopassa. Kuten aiemmin todettu, koronaviruksen suora taloudellinen vaikutus on vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä suhteellisen rajallinen myös siinä tapauksessa, että Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen loppuun asti
Ennakoimme kapasiteettimme kasvavan noin 4 prosenttia vuonna 2020. Koronaviruksesta johtuen emme anna koko vuoden liikevaihtoennustetta tässä vaiheessa. Päivitämme ohjeistusta vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.”
Toimitusjohtaja Topi Manner:
Vuosi 2019 oli nopean kasvun vuosi. Tämän lisäksi se jäi mieleeni merkityksellisenä upean ja sitoutuneen henkilöstömme johdosta. Nyt olemme siirtyneet uuteen, vuodet 2020–2025 kattavaan strategiakauteen, jolloin tähtäämme kestävään, kannattavaan kasvuun.
Koko vuotta 2019 leimasi epävakaa toimintaympäristö, mikä johtui taloudellisen kasvun hidastumisesta päämarkkinoillamme sekä maailmankaupan epävarmuudesta. Tämän vuoksi vuosi oli meille vaihteleva, mutta se päättyi vahvaan neljännekseen parantuneen markkinatilanteen ansiosta: olin erityisen tyytyväinen Euroopan-liikenteen vahvaan kehitykseen ja yksikkötuottojen kasvuun.
Matkustajaliikenteen 11,3 prosentin kapasiteetin kasvu ja matkustajamäärän nousu 10,3 prosentilla uuteen 14,7 miljoonan vuosittaisen matkustajan ennätykseen johtivat liikevaihdon 9,2 prosentin kasvuun. Liikevaihtomme oli viime vuonna 3,1 miljardia euroa. Koko vuoden vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 162,8 miljoonaa, mikä jäi edellisvuoden 218,4 miljoonasta eurosta ennen kaikkea polttoaineen hinnanmuutoksen vuoksi.
Uuden strategiamme keskeisenä tavoitteena on kasvaa kustannustehokkaasti, jotta pystymme ylläpitämään tervettä tasettamme ja kassavirtaamme sekä toteuttamaan päästöjämme merkittävästi vähentävät ja kasvumme mahdollistavat noin 3,5 – 4,0 miljardin euron investoinnit. Niiden tarkoituksena on ennen kaikkea uusia kapearunkolaivastoamme polttoainetehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi, mikä on merkittävä askel kohti pitkän aikavälin hiilineutraalisuustavoitettamme.
Ensimmäisen toimitusjohtajavuoden aikana on ollut ilo huomata, miten intohimoisesti sekä asiakkaamme että työntekijämme suhtautuvat Finnairiin. Tämä luo oivallisen pohjan uuden strategiamme toteuttamiselle. Haluan kiittää niin osakkeenomistajiamme kuin asiakkaitammekin heidän luottamuksestaan Finnairiin sekä kaikkia finnairilaisia sitoutuneisuudesta sekä vahvasta panoksesta vuonna 2019.
Osinkopolitiikka ja hallituksen esitys voitonjaosta
Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon osingonjaossa.
Vuonna 2019 osakekohtainen tulos oli 0,49 euroa (0,70). Finnair Oyj:n jakokelpoiset varat olivat 434 179 503,56 euroa 31.12.2019. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,20 euroa osaketta kohden.