Finnairilla kuljetti ennätysmäärän matkustajia viimeisellä vuosineljänneksellä 2018. Yhtiön koko vuoden vertailukelpoinen liiketulos oli 169,4 miljoonaa euroa.
Tulostiedotteessaan Finnair arvioi, että kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan liikenteessä, kun alan kapasiteetti kasvaa. Talouskasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla sekä maailmankauppaan liittyvän, myös Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Finnair suunnittelee lisäävänsä kapasiteettiaan noin 10 prosentilla vuonna 2019 eli edellisen vuoden 14,8 prosentin kasvua hitaammin. Kasvu painottuu Aasiaan. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019.
Toimitusjohtaja Topi Manner lausuu vuoden 2018 tilinpäätöksestä :
”Vuosi 2018 oli Finnairille kolmas peräkkäinen nopean kasvun vuosi, mutta se oli myös joiltain osin kaksijakoinen: alkuvuonna suotuisa kysyntäympäristö siivitti nopeaa ja kannattavaa kasvuamme niin matkustajaliikenteessä kuin matkapalveluissakin. Vuoden loppupuoliskolla kilpailu kiristyi erityisesti joillakin Euroopan reiteillä, polttoaineen hinnassa nähtiin hintapiikki ja epävarmuus maailmantalouden tulevasta kasvuvauhdista lisääntyi.”
Kapasiteetin kasvu 14,8 prosentilla ja matkustajamäärän nousu 11,6 prosentilla uuteen 13,3 miljoonan vuosittaisen matkustajan ennätykseen johtivat liikevaihdon 10,4 prosentin kasvuun. Finnairin liikevaihto oli viime vuonna 2,8 miljardia euroa. Koko vuoden vertailukelpoinen liiketulos oli 169,4 miljoonaa ja siis vuoden 2017tasolla.
”Jatkoimme investointeja, joita uusiutumisemme edellyttää. Vaikka tuloksemme heikkeni loppuvuonna, on pitkän aikavälin tavoitteenamme edelleen kannattava, kestävä kasvu.
Toimintaympäristössämme on nyt enemmän epävarmuutta kuin vuotta aiemmin, kun maailmantalouden kasvu näyttää maltillistuvan. Tavoitteemme on luoda arvoa niin osakkeenomistajillemme, asiakkaillemme kuin henkilöstöllekin. Siksi on tärkeää, että huolehdimme kannattavuudesta, jotta voimme kehittyä kaikilla näillä osa-alueilla ja luoda lisäarvoa aiempaa haasteellisemmassa toimintaympäristössä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että investoimme tulevaisuutemme kannalta tärkeisiin asioihin, kyseenalaistamme terveesti nykyiset toimintatapamme sekä kehitämme tuottavuuttamme sekä reagoimmeulkoisiin muutoksiin. Samalla jatkamme pitkäjänteistä asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen kehittämistä.”
”Uutena toimitusjohtajana olen huomannut, miten intohimoisesti niin asiakkaamme kuin oma henkilöstömme suhtautuvat Finnairiin.bTästä on hyvä jatkaa yhdessä Finnairin tulevaisuuden rakentamista. Haluan kiittää asiakkaitamme heidän luottamuksestaan Finnairiin ja kaikkia finnairilaisia hyvästä suorituksesta vuonna 2018”, lausuu Topi Manner.
Osinkopolitiikka ja hallituksen esitys voitonjaosta
Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon osingonjaossa. Vuonna 2018 osakekohtainen tulos oli 1,08 euroa (1,23).Finnair Oyj:n jakokelpoiset varat olivat 392 868 533,76 euroa 31.12.2018. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2018 jaetaan osinkoa 0,274 euroa osaketta kohden.
Finnairin tammi–joulukuu 2018 tunnusluvut
- Liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 834,6 miljoonaa euroa (2 568,4).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 14,8 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 81,8 prosenttia (-1,5 prosenttiyksikköä).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 169,4 miljoonaa euroa (170,4). Liiketulos oli 207,5 miljoonaa euroa (224,8).
- Osakekohtainen tulos oli 1,08 euroa (1,23).
- Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2018 jaetaan osinkoa 0,274 euroa osaketta kohden.