Puolan matkustajaliikenne alkanut hyvin
”Matkustajapuolella menee nyt loistavasti”, sanoo Finnlinesin Passenger Services -yksikön yhä tuore johtaja Kaj ”Tico” Takolander. Hän aloitti tehtävässään 1.4.2009.
”Matkustajaliikenne on nyt vahvasti Finnlines-varustamon ydinliiketoimintaa ja fokus on käännettu selvästi tähän suuntaan”, sanoo Takolander.
Toki juuri takana ja yhä vielä elokuussa meneilläänkin on totutusti paremman kysynnän kesäsesonki, matkailukausi.
Finnlinesilla on myös uusi, vieläkin tuoreempi toimitusjohtaja, saksalainen Uwe Bakosch, joka aloitti tehtävässään vasta kesä-heinäkuun vaihteessa.
Kesäkuun 2009 alussa avattu säännöllinen 19 tunnin kestoinen laivayhteys Helsingistä Puolan Gdyniaan on toiminut kesällä hyvin. ”Merten moottoritieksi” mainittu jatko Gdyniasta Travemündeen vie 15 tuntia. Helsinki-Travemünde sujuu 27 tunnissa. Suoria laivavuoroja Helsingistä Saksan Travemündeen on viikossa kymmenen ja kolmesti viikossa matka käy Gdynian kautta.
Uutta Finnlinesin Star-luokan matkustajarahti- eli ropax -aluksilla on aterioiden hinnoittelun erottaminen peruslaivalipun hinnasta. Kaikki ateriat voi yhä ostaa koko pakettina, mikä on jonkin verran edullisempaa kuin maksaa ruokailut vasta laivalla – edellyttäen toki, että käyttää kaikki paketin ateriat hyväkseen.
Toinen varaus- ja myyntitoimintaa koskeva tuore asia on Takolanderin mukaan GSA-edustajasta luopuminen Suomessa. Finnlines hoitaa nyt mm. matkatoimistojen tekemät varaukset itse, mutta ostaa yhä call center -palveluita Nordic Ferry Centeriltä.
”Naantali-Kapellskär -reitti on tulossa juuri myös agenttimyyntiin”, lupaa ”Tico” Takolander matkatoimistoille. (EH)