Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Hallitus esittää parannusta matkailijan kuluttajansuojaan, kun matkapaketti peruuntuu koronavirusepidemian vuoksi

Posted on 4.9.20203.9.2020 by Eero Havia

Hallitus esittää, että matkustaja voisi saada matkapaketin peruuntuessa valtiolta korvausta matkanjärjestäjälle maksamistaan maksuista. Korvausta voisi saada myös rahapalautuksen sijaan vastaanotetusta matkakupongista.

Normaalisti matkanjärjestäjä on velvollinen palauttamaan maksut tai matkakupongin arvon. Väliaikaista lakia sovellettaisiin tilanteisiin, joissa matkanjärjestäjä on asetettu konkurssiin ja matkapaketin peruutus johtuu koronavirusepidemiasta. 
Näin todetaan Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM)  tuoreessa  tiedotteessa.

Lailla turvataan kuluttajien tasavertainen asema, jos matkanjärjestäjä ajautuu konkurssiin. Koronavirusepidemian takia peruutettujen matkojen takaisinmaksut ja niiden vaihtoehtona annetut matkakupongit eivät nykyisellään ole maksukyvyttömyyssuojan eli vakuuksien piirissä. Kuluttajat, joiden matkapaketin peruutus aiheutuu koronavirusepidemiasta, ovat siksi olleet eri asemassa sellaisten kuluttajien kanssa, joiden matkan peruuntuminen on suoraa seurausta matkanjärjestäjän maksukyvyttömyydestä.

Matkustajalla oikeus saada rahansa takaisin

Koronavirusepidemian aiheuttamassa tilanteessa matkustajalla on itse tekemänsä tai matkanjärjestäjän tekemän peruutuksen vuoksi oikeus saada rahansa takaisin kokonaisuudessaan ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkapakettisopimus on peruutettu. Matkapaketin hinta voidaan palauttaa rahana tai matkustajan suostumuksella matkakuponkina. Matkapaketti syntyy esimerkiksi silloin, kun matkustaja ostaa samaa matkaa tai lomaa varten yhteishintaan vähintään kaksi matkapalvelua, yleisimmin kuljetuksen ja majoituksen.

Valtion myöntämää korvausta voisi saada vain saatavista, joita ei voida korvata matkanjärjestäjän asettamista vakuuksista. Matkustajalla ei olisi oikeutta korvaukseen, jos hän saa korvauksen muun lain tai sopimuksen perusteella, esimerkiksi luottokorttiyhtiöltä. Korvauksen maksamisesta päättäisi Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Lakimuutos parantaisi matkakuponkien käytettävyyttä

Tavoitteena on tehdä matkakuponkien vastaanottamisesta kuluttajille tasapuolinen vaihtoehto rahana maksettavalle hinnanpalautukselle. Mahdollisuus korvaukseen vähentäisi matkakupongin vastaanottamisesta matkustajalle aiheutuvia riskejä. Matkakuponkien laajempi käyttö voi puolestaan helpottaa matkanjärjestäjien taloudellisia haasteita. Euroopan komissio on siksi suositellut jäsenvaltioille toimia, joilla matkakuponkien houkuttelevuutta voitaisiin lisätä.

Hallitus antoi 3.9.2020 esityksen väliaikaisesta muutoksesta lakiin matkapalveluyhdistelmien tarjoajista. Lakia sovellettaisiin saataviin, jotka ovat syntyneet kansallisten matkustusrajoitusten asettamisen eli 16.3.2020 jälkeen. Laki olisi voimassa 31.12.2022 saakka. Esitys liittyy valtion vuoden 2020 viidenteen lisätalousarvioon.

Uusimmat artikkelit

  • Viiden maakuntakentän lentoliikenne valtion tukemana jatkuu huhtikuulle 2024 asti 20.3.2023
  • Finnair hankki erän Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta 20.3.2023
  • Veturinkuljettajien lakko pysäytti kokonaan maamme junaliikenteen 20.3.2023
  • Matkatoimisto Matkalle etsii osaavaa matkatoimistovirkailijaa 19.3.2023
  • Musiikkitalo tutki: korona passivoi konserttikävijöitä 19.3.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus