Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Helsingin Satama uudistaa Katajanokan terminaalia

Posted on 8.9.20198.9.2019 by Eero Havia


Helsingin Sataman tavoitteena on tulla maailman toimivimmaksi satamaksi ja vastata asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin. Osana sataman investointiohjelmaa ensimmäisenä uudistetaan Katajanokan matkustajaterminaali.

Terminaalissa päivitetään palvelut kokonaisuudessaan, yleisilme ja odotustilat saneerataan sekä kehitetään opastusta. Remontin toteutus alkaa syyskuun alussa ja se valmistuu osissa vuoden 2020 aikana.

Katajanokan laivaterminaali on koko remontin ajan Viking Linen matkustajien käytössä. Matkustussujuvuuden säilyttämiseksi töitä tehdään vaiheittain ja erityistä huomiota kiinnitetään terminaalin toimivuuden säilyttämiseen muutostöiden aikana.

Aluksi remontoidaan terminaalin 2. kerrosta ja tammikuussa 2020 siirrytään uudistamaan myös sisääntulokerrosta. Tavoitteena on saada toinen kerros valmiiksi helmikuun 2020 puoliväliin mennessä ja ensimmäinen kerros 2020 loppuun mennessä. 

Terminaalin pinnat, opasteet ja wc-tilat uusitaan täysin. WC-tiloissa huomioidaan aiempaa paremmin lapsiperheiden tarpeet ja liikuntarajoitteiset. Odotustilojen kalusteet uusitaan ja puhelimien latauspisteitä lisätään. Myös lähtöselvitysportit vaihdetaan uusiin ja niiden määrää lisätään.

Havainnekuva Katajanokan terminaalin uusista lähtöselvitysporteista.
Katajanokan laivaterminaalin lähtöselvitysportit uusitaan ja niiden määrää lisätään.

Remontissa keskitytään matkustamisen elämyksellisyyteen ja operatiiviseen sujuvuuteen: onnistunut merimatka alkaa toimivasta ja mukavasta terminaalista. Katajanokalla, keskelle sisääntuloaulaa sijoittuu matkustajia palvelevan infotiski. Viihdettä, elämyksiä ja matkustustietoa varten 2. kerroksen tiloihin rakennetaan esiintymislava sekä elämysseinä.

Helsingin satama on matkustajatutkimuksissaan selvittänyt kattavasti terminaalien toimivuutta ja matkustajatyytyväisyyttä. Asiakkaat toivovat monipuolisia ravintola- ja kahvilapalveluita, joita on tarkoitus kehittää myös katajanokkalaisten tarpeisiin. Yksi uudistusten tavoite onkin, että terminaalin sisääntulokerros tulee jatkossa palvelemaan matkustajien lisäksi myös kaupunkilaisia entistä monipuolisemmin arkea helpottavilla palveluilla.

 

Havainnekuva Katajanokan terminaalin uudesta kahvilasta
Toisen kerroksen kahvilaravintoloiden palveluja kohdennetaan terminaalissa kulkevien matkustajien tarpeiden mukaan.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • The Hotel Marian muodonmuutos: Pohjoismaiden ensimmäinen Waldorf Astoria -hotelli 2.7.2025
  • Helsinki–Tallinna-laivalinja täyttää 60 vuotta 2.7.2025
  • SAS tilaa 55 Embraer E195-E2-konetta 1.7.2025
  • Matkustatko kovan helteen maahan? Näin tunnistat kehon liiallisen lämpenemisen 1.7.2025
  • Turespaña käynnistää uuden kampanjan “Think You Know Spain? Think Again” 1.7.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus