Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Helsinki-Vantaan asematason kolmivuotinen peruskorjaus valmistumassa

Posted on 29.12.202029.12.2020 by Eero Havia

Finavian 32 miljoonan euron urakka tekee lentoasemasta entistä ympäristöystävällisemmän

Lentoasemayhtiö Finavian mittava kolme vuotta kestänyt perusparannustyö Helsinki-Vantaan asematasolla valmistuu joulukuun lopussa.

Peruskorjauksessa uusittiin lentokoneiden pysäköintipaikat, parannettiin rullaustieyhteyksiä ja lisättiin jäänpoiston kapasiteettia. Energiatehokkuuden parantaminen oli hankkeessa keskeistä. 

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Lentoliikenteen ympäristövaikutukset vähenevät entisestään, kun asematason infrastruktuuri uusittiin.

Samassa yhteydessä vaihdettiin puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Hiilineutraalin Helsinki-Vantaan 14 000:sta liikennealueen valaisimesta puolet on nyt vaihdettu energiatehokkaiksi.

”Kyse on suuruusluokaltaan mittavasta peruskorjauksesta, joka osaltaan auttaa Finavian ilmasto-ohjelman nettonollapäästötavoitetta. Helsinki-Vantaa on ollut hiilineutraali jo vuodesta 2017 alkaen, ja nyt katsomme eteenpäin”, kertoo Finavian johtaja Henri Hansson.

Finavia saavutti vuonna 2019 hiilineutraaliuden kaikilla lentoasemillaan.  Seuraavaksi yhtiö tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2030 mennessä, jolloin lentoasemien hiilipäästöt olisivat nollassa ilman kompensointitoimenpiteitä.

Panostus vesistön suojeluun

Seitsemäntoista jalkapallokentän kokoisella työmaalla aloitettiin peruskorjaus huhtikuussa 2018. Työ tehtiin kolmena perättäisenä kesänä, minkä ansiosta vaikutukset lentoliikenteelle olivat mahdollisimman vähäiset.

”Yhden lentokoneen pysäköintipaikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusittiin 13 konepaikkaa vastaamaan nykykoneiden kuormitusta”, sanoo Hansson.

Asematason peruskorjauksen myötä saatu lisäkapasiteetti tehostaa talvikauden lentoliikennettä. Lentokoneiden rullaukset hoituvat nyt aikaisempaa tehokkaammin, ja esimerkiksi yksi rullausteistä muutettiin laajarunkokelpoiseksi.

Osa lentokoneiden seisontapaikoista varustettiin järeillä suojarakenteilla, jotka mahdollistavat lentokoneiden jäänesto- ja poistokäsittelyn. Paikat viemäröitiin ja varmistettiin, ettei glykolia pääse maaperään. Investoinnilla pystytään vähentämään Helsinki-Vantaan vesistökuormitusta.

”Uudistuneen asematason myötä voimme palvella lentoyhtiöitä ja matkustajia entistä sujuvammin ja ympäristöystävällisemmin. Kun maailma koronapandemian jälkeen taas aukeaa, olemme valmiita”, kertoo Hansson.

Kuva: Finavia

Uusimmat artikkelit

  • Keski-Suomen matkailustrategia vuosille 2021-2025 on valmistunut 22.1.2021
  • M/s Finlandia liikennöi telakoinnin jälkeen entistä ehompana 21.1.2021
  • Matkustussuosituksiin muutoksia: vältä kaikkea matkustamista Isoon-Britanniaan, Irlantiin ja Etelä-Afrikkaan 21.1.2021
  • Norjan valtiolta tukea Norwegianille 21.1.2021
  • Elämys Live on uusi toimija suomalaisessa elämys- ja tapahtumamyynnissä 21.1.2021

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2020 Matkaviikko Kustannus