Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Kuluttajien ympäristötietoisuus maaseutumatkailun pontimena

Posted on 8.10.20218.10.2021 by Eero Havia
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun.

Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.
Marttila muistuttaa maaseutumatkailun ammattilaisia siitä, miten Lapin matkailu on kehittynyt laajaksi liiketoiminnaksi. Kaikki perustuu luontoon.         
”Uniikki Lappi sijaitsee hiljaisuuden vyöhykkeellä. Ja se on ainoa paikka tällä vyöhykkeellä, jossa on toimiva infrastruktuuri. Suomi on paljon enemmän kuin vain Lappi. Se on järviä, metsiä, saaristoa, hiljaisuutta, luontoa ja palveluita. Elävä maaseutu tarvitsee matkailua ja toisinpäin.”

Maaseudun eri toimialat tukevat toinen toisiaan

”Lähiruoka on välttämätöntä myös matkailulle. Hyvä metsänhoito tukee matkailua tarjoten runsaasti mahdollisuuksia luontoaktiviteetteihin. Maaseudun elinkeinojen runsas kirjo tarjoaa mahdollisuuden kehittää maaseutumatkailua. Metsänhoito ja maatalous mahdollistavat sen, että Suomen upeat luontokohteet ovat matkailijoiden saavutettavissa”, muistuttaa Marttila.  Marttila näkee maaseutumatkailussa paljon tulevaisuuden potentiaalia ja on vakuuttunut siitä, että kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle.     
”Onnistunut matkailukokemus tarvitsee hyvää ja vastuullista ruokaa, ja ruuan juuret ovat maaseudulla. Ruoan ja matkailun suhde on symbioottinen. Ne tukevat toisiaan. Digitalisaatio on upea mahdollisuus maaseutumatkailulle. Markkinoinnissa ja mainonnassa pienimuotoisten toimijoiden mahdollisuudet ovat kehittyneet valtavasti”.
Marttila uskoo myös yhteistyön voimaan. ”Kansainvälisillä markkinoilla meidän on panostettava kolmeen pääbrändiin, Lappiin, Järvi-Suomeen ja Saaristoon, maaseutumatkailun pääsegmentteihin”.
Lisää teemasta MTK:n tiedotteessa: Eurooppalainen 7. maaseutumatkailun kongressi Suomessa, Asikkalassa 6.-8.10.2021
https://www.mtk.fi/-/maaseutumatkailu_eurooppa

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus