Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Kuluttajien ympäristötietoisuus maaseutumatkailun pontimena

Posted on 8.10.20218.10.2021 by Eero Havia
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun.

Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.
Marttila muistuttaa maaseutumatkailun ammattilaisia siitä, miten Lapin matkailu on kehittynyt laajaksi liiketoiminnaksi. Kaikki perustuu luontoon.         
”Uniikki Lappi sijaitsee hiljaisuuden vyöhykkeellä. Ja se on ainoa paikka tällä vyöhykkeellä, jossa on toimiva infrastruktuuri. Suomi on paljon enemmän kuin vain Lappi. Se on järviä, metsiä, saaristoa, hiljaisuutta, luontoa ja palveluita. Elävä maaseutu tarvitsee matkailua ja toisinpäin.”

Maaseudun eri toimialat tukevat toinen toisiaan

”Lähiruoka on välttämätöntä myös matkailulle. Hyvä metsänhoito tukee matkailua tarjoten runsaasti mahdollisuuksia luontoaktiviteetteihin. Maaseudun elinkeinojen runsas kirjo tarjoaa mahdollisuuden kehittää maaseutumatkailua. Metsänhoito ja maatalous mahdollistavat sen, että Suomen upeat luontokohteet ovat matkailijoiden saavutettavissa”, muistuttaa Marttila.  Marttila näkee maaseutumatkailussa paljon tulevaisuuden potentiaalia ja on vakuuttunut siitä, että kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle.     
”Onnistunut matkailukokemus tarvitsee hyvää ja vastuullista ruokaa, ja ruuan juuret ovat maaseudulla. Ruoan ja matkailun suhde on symbioottinen. Ne tukevat toisiaan. Digitalisaatio on upea mahdollisuus maaseutumatkailulle. Markkinoinnissa ja mainonnassa pienimuotoisten toimijoiden mahdollisuudet ovat kehittyneet valtavasti”.
Marttila uskoo myös yhteistyön voimaan. ”Kansainvälisillä markkinoilla meidän on panostettava kolmeen pääbrändiin, Lappiin, Järvi-Suomeen ja Saaristoon, maaseutumatkailun pääsegmentteihin”.
Lisää teemasta MTK:n tiedotteessa: Eurooppalainen 7. maaseutumatkailun kongressi Suomessa, Asikkalassa 6.-8.10.2021
https://www.mtk.fi/-/maaseutumatkailu_eurooppa

Uusimmat artikkelit

  • Jouko Karvinen jättää Finnairin hallituksen johdon – tilalle ehdotetaan Sanna Suvanto-Harsaae 29.1.2023
  • Flyben koneet jääneet jälleen maahan – yhtiölle määrätty selvitysmiehet 28.1.2023
  • Visit Turku Archipelago aikoo nostaa Turun alueen matkailun maailmankartalle 27.1.2023
  • Antti Kärävä Rukakeskuksen toimitusjohtajaksi 26.1.2023
  • Viking Line esitteli uudet laivan viinit 26.1.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus