Vuonna 2019 Finavian lentoasemilla lentoliikenne oli vilkasta, mutta sen kasvu oli aiempia vuosia maltillisempaa. Reitti- ja tilauslennoilla lensi yhteensä 26,0 miljoonaa matkustajaa (+4,2 %).
Suomen
suurimman kansainvälisen lentoaseman, Helsinki-Vantaan, kautta matkusti
viime vuonna 21,9 miljoonaa matkustajaa (+4,9 %). Muiden lentoasemien
matkustajamäärä nousi kokonaisuudessaan 4,2 miljoonaan (+0,6 %).
Matkustajien määrä kasvoi suuremmista lentoasemista eniten Turussa
(+22,6 %), Helsinki-Vantaalla (+4,9 %) ja Rovaniemellä (+2,6 %). Lapin
lentoasemilla matkusti vuonna 2019 yhteensä 1,5 miljoonaa matkustajaa
(+1,5 %). Liikennemäärät laskivat hieman Oulussa (-3,6%) ja Tampereella
(-2,5 %) vähentyneiden lentomäärien vuoksi.
Vaihtomatkustajien määrä jatkoi kasvuaan Helsinki-Vantaalla
Kansainväliseltä lennolta Helsinki-Vantaalla toiselle kansainväliselle lennolle jatkavien matkustajien määrä kasvoi 16,7 prosenttia. Eniten kansainvälisiä vaihtomatkustajia Helsinki-Vantaalla on Japanin, Saksan, Kiinan ja Ruotsin reiteillä. Yhteensä kansainvälisten vaihtomatkustajien osuus kaikista matkustajista oli Helsinki-Vantaalla viime vuonna 38,6 prosenttia.
Kiinan reiteillä matkustajia oli viime vuonna 659 000 (+18,1 %), ja Japanin reiteillä 837 000 (+11,2 %). Tällä hetkellä Kiinaan lennetään Helsinki-Vantaalta yhdeksään eri kohteeseen. Japaniin lennetään Suomesta viiteen kohteeseen, mikä on enemmän kuin muualta Euroopasta. Syksyllä aloitettiin myös kolme viikoittaista lentoa Pekingiin uudelle Daxingin kansainväliselle lentoasemalle. Joulukuussa avautui ainoa suora yhteys koko Euroopasta Japanin Sapporoon.
Lähinaapurimaista Helsinki-Vantaan kautta matkusti Ruotsin reiteillä 1 644 000 matkustajaa (-1,6 %), Venäjän reiteillä 594 000 matkustajaa (+15,2 %) ja Viron 323 000 (+9,4 %) matkustajaa.
”Helsinki-Vantaan vetovoima on edelleen erinomainen. Aasialaiset vaihtomatkustajat ovat merkittävässä roolissa Helsinki-Vantaalla, sillä maantieteellinen sijaintimme Aasian ja Euroopan välillä on ihanteellinen. Kesäkaudella 2020 Helsinki-Vantaalta on viikoittain 53 lentoa Kiinaan ja 45 lentoa Japaniin. Matkustuksen sujuvuus ja asiakaspalvelu ovat kilpailuetujamme. Esimerkiksi kiinalaisille matkustajille on saatavilla lukuisia palveluita kiinaksi niin lentoasemalla kuin digiympäristöissämme”, Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori kertoo.
Pohjois-Amerikkaan matkusti Helsinki-Vantaalta viime vuonna yhteensä noin 439 000 matkustajaa, mikä on noin 103 000 matkustajaa vuotta 2018 enemmän (+30,5 %). Pohjois-Amerikan tarjonta on kasvanut viime vuoteen verrattuna muun muassa maaliskuussa avatun uuden Los Angelesin reitin vuoksi.
Verkostolentoasemien yhteydet laajenivat – Lapin vetovoima edelleen vahva
Suosituimmat lentoreitit kaikilta lentoasemilta oli viime vuotiseen tapaan Saksaan, Ruotsiin ja Espanjaan. Verkostolentoasemilta eniten ulkomaanlentojen matkustajia oli Ruotsiin, Helsinki-Vantaalta Saksaan.
Turun lentoaseman hyvä kehitys jatkui edelleen ja lentoaseman matkustajamäärä kasvoi 453 000 matkustajaan (+ 22,6 %). Turusta eniten matkustajia lensi viime vuonna Turusta Puolan Gdanskiin. Turun suorat yhteydet Eurooppaan laajenivat viime vuonna merkittävästi. Ensi kesänä 2020 Turusta avautuu uusin reitti Georgian Kutaisiin.
Oulussa rikottiin neljännen kerran miljoonan matkustajan raja joulukuussa. Kokonaisuudessaan Oulun lentoasemalla oli 1,1 miljoonaa matkustajaa, mikä on hieman edeltävää vuotta vähemmän (-3,6 %).
Rovaniemen lentoasemalla oli viime vuonna 661 000 matkustajaa (+2,6 %). Eniten suorilla ulkomaanlennoilla lensi matkustajia Rovaniemeltä Lontooseen. Meneillään olevan talvikauden ajan Rovaniemeltä voi lentää myös Manchesteriin. Talvikauden merkittävin reittiavaus oli joulukuussa suoran yhteyden avautuminen Rovaniemeltä Istanbuliin talvikauden ajaksi.
Pohjoisen vetovoima on edelleen voimakas – Lapin lentoasemien matkustajamäärä oli vuonna 2019 yhteensä 1,5 miljoonaa (+1,5 %). Tilauslennoilla matkusti viime vuonna 309 000 matkustajaa (- 8,0 %), ja Lapin lentoasemille saapui 1374 tilauslentoa (-6,3 %). Tilauslentojen määrään vaikutti viime vuonna muun muassa Thomas Cookin konkurssi ja osan lennoista luokittelu reittilennoiksi. Eniten tilauslentoja lennettiin viime vuonna Lappiin Iso-Britanniasta, ja suurin osa tilauslennoista lennettiin Kittilään, Rovaniemelle ja Ivaloon.
Finavian toteuttama Lapin lentoasemien kehitysohjelma asiakaskokemuksen parantamiseksi ja palvelutason nostamiseksi valmistui suunnitellusti ennen joulusesongin 2019 alkua. Kehitysohjelma käsitti kaikkiaan 55 miljoonan euron investoinnit Ivalon, Kittilän ja Rovaniemen lentoasemien asiakaskokemuksen parantamiseksi ja palvelutason nostamiseksi.
Lentomatkustajien palvelut monipuolistuivat lentoasemilla
”Vuosi 2019 oli maltillisemman kasvun vuosi ja hyvä vuosi kaikin puolin, lentoliikenne kasvoi edelleen yli pidemmän ajan keskiarvon. Avasimme Helsinki-Vantaalle viime vuonna elämyksellisen vaihtomatkustuksen sydämen eli Aukion ja uuden Länsisiiven, jotka palvelevat erityisesti kaukomatkustajia ja laajarunkokoneita.
Matkustajiemme ensiluokkainen asiakaskokemus on Finavialle tärkeää. Lapissa saimme Rovaniemen ja Kittilän lentoasemien laajennukset asiakaskäyttöön suunnitellusti ennen kiireisintä joulusesonkia.
Huomion arvoista on myös se, että olemme kasvaneet ja kehittyneet koko ajan vastuullisesti. Olemme edelläkävijöitä vastuullisemman lentoasematoiminnan kehittämisessä – muun muassa kaikki Finavian 21 lentoasemaa ovat hiilineutraaleja”, Petri Vuori kertoo.
Helsinki-Vantaan halutaan olevan sekä palveluiltaan että tunnelmaltaan yksi maailman parhaimmista lentoasemista. Alkanut vuosi 2020 on Helsinki-Vantaalla rakentamisen aikaa. Lähes harjakorkeudessa oleva uusi pysäköintitalo P1/P2 saadaan käyttöön syksyyn 2020 mennessä. Lentoaseman uuden näyttävän sisäänkäynnin sekä tulo- ja lähtöhallin rakennustyöt ovat päässeet suunnitellusti vauhtiin. Lentoaseman palvelutaso monipuolistuu edelleen, kun uusia liikkeitä ja ravintoloita avataan porttialueelle kevään mittaan.