Matka 2019 -messut tammikuun 17.-20. päivinä houkutteli yhteensä 64 589 kävijää Helsingin Messukeskukseen. Samaan aikaan Matkamessujen kanssa Messukeskuksessa järjestettiin Caravan 2019 matkailuautotapahtuma. Tarkistetun laskennan mukaan kävijöistä 17 066 olivat matkailualan ammattilaisia sekä näytteillesettajien edustajia. Torstai 17. tammikuuta oli omistettu matkailualan ammattilaisille. Matkailevaa yleisöä oli siten 47 523 messukävijää. Yleisöpäiviä olivat perjantai, lauantai ja sunnuntai 18.-20. tammikuuta. Lisäksi keskiviikkona 16. tammikuuta järjestettyyn Workshop Day -tapahtumaan osallistui 635 myyjää ja ostajaa. Vilkkain messupäivä oli totutusti lauantai. Etenkin sunnuntaina 20.1. kävijämäärään saattoi hienokseltaan vaikuttaa varsin suotuisa ulkoilusää, joka houkutti pääkaupunkiseudun ihmisiä Messukeskuksen sijasta suksille. Kotimaan matkailun kiinnostus ja painoarvo messuilla olivat nousussa. Kantar TNS:n kävijätutkimuksen mukaan kävijöistä 84% tuli Matkamessuille tutustumaan ulkomaiden matkakohteisiin ja palveluihin. Kotimaan kohteiden perässä paikalle puolestaan olivat tulleet entistä useammat (74%), mikä on 16 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisesti kävijät olivat kiinnostuneita kotimaan kaupunkilomista ja luontokohteista. Lähes puolet kävijöistä haki messuilta ideoita kesän matkoihin ja kävijöistä kolmannes aikoo tehdä matkavarauksen Matkamessuilta saamiensa tietojen perusteella. Lähes neljännes kävijöistä tutustui matkailuajoneuvoihin. Tapahtumassa oli mukana 988 näytteilleasettajaa 86 eri maasta. Ensimmäistä kertaa mukana olivat Angola, Iran, Arabiemiraattien Sharjah sekä Turks- ja Caicossaaret. Messuilla nähtiin runsaasti myös kohteiden ja alueiden yhteisiä osastoja, joille eri toimijoita oli koottu. ”Saariston yhteisosastolla kävijöitä on riittänyt ja kotimaan kohteet kiinnostavat nyt selvästi enemmän, sillä esimerkiksi saariston rengasreitistä on kyselty paljon. Alueen toimijat puhaltavat osastolla yhteen hiileen, sillä yhdessä on kaikkiaan 14 kuntaa ja lähes 100 toimijaa. Osastolla on kävijöiden houkuttelemiseksi paljon ohjelmaa ja mahdollisuus ostaa paikallista ruokaa. ”Pelkkä osasto messuilta itsessään ei kuitenkaan riitä, vaan messuosallistuminen vaatii paljon työtä myös itse tapahtumassa”, kertoo Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja. TAP Portugalin Suomen tuotepäällikkö Anna Handroos kertoo TAP Portugalin yhteisosastolla erityisesti lauantaina vierailleen paljon kävijöitä. ”Yhteisellä osastolla on mukana lentoyhtiön lisäksi eri Portugalin alueita ja toimijoita, sekä muun muassa portugalilaisia herkkuja myyvä kahvila. Erityisesti Madeira on kiinnostanut kävijöitä, ja yhteinen osasto palveleekin kaikkia osastolla olevia toimijoita, kun kävijät voi saman osaston sisällä ohjata aina parhaalle asiantuntijalle”, Handroos jatkaa. Ammattilaisten Matka Workshop Day keskiviikkona 16. tammikuuta kasvoi jälleen Matkamessujen yhteydessä järjestetty ammattilaisten Matka Workshop Day kasvoi jälleen aikaisemmista vuosista. Matka Workshop Day on merkittävä matkailupalveluiden osto- ja myyntitapahtuma. Yksipäiväisessä tapahtumassa vieraili yhteensä 635 myyjää ja ostajaa ympäri maailman ennalta sovituissa tapaamisissa. Tapaamispyyntöjä lähetettiin yli 8500, mikä on yli 500 pyyntöä enemmän kuin edellisenä vuonna. Seuraavat Matkamessut järjestetään vuoden 2020 tammikuun kolmantena viikonloppuna. |