Matkamessut on vahvistanut seuraavaksi partnerimaaksi Viron. Loppuvuoden ajan Viro-teemat ovat esillä messujen uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa. Tammikuussa Viro on keskeisesti näkyvillä sekä messujen lavaohjelmassa että osastoilla, jotta matkailualan ammattilaiset ja messukävijät voisivat lähemmin tutustua eteläisen naapurimaan uusiin nähtävyyksiin sekä aktiviteetti- ja majoituskohteisiin. Matkamessut järjestetään Helsingissä Messukeskuksessa 16.-19.1.2020.
”Viron valikoituminen partnerimaaksi on iloinen ja looginenkin uutinen ottaen huomioon, että ympäristötietoisuus ja vastuullinen matkailu kasvattavat suosiotaan”, Viron matkailun edistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli sanoo. ”Vaikka kaukomatkalle lähtö onkin nykyisin helpompaa ja edullisempaa kuin koskaan ennen, ovat lähimatkailua suosivat matkailijat yksi matkailusektorin merkittävistä kuluttajaryhmistä.”
”Viro on monille Matkamessujen kävijöille tuttu maa, ja mielletty usein pikaiseksi shoppailu- ja viihtymiskohteeksi. Laajan messunäkyvyyden myötä uskomme, että messukävijät näkevät Viron uusin silmin entistä monipuolisempana matkailukohteena. Olemme iloisia voidessamme tarjota virolaisille näytteilleasettajille tilaisuuden kohdata messuilla potentiaalisia matkailijoita”, sanoo Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Anna Suominen.
Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan 74% suomalaisista aikoo tänä kesänä matkustaa kotimaassa. Nuorista 25-34-vuotiaista aikuisista peräti kolmannes pitää kotimaan matkailua oleellisena trendinä juuri ilmastoystävällisyyden vuoksi.
Margus Samelin mukaan kyseinen seikka tukee Viron asemaa turismimarkkinoilla. ”Toistuvasti Virossa kävijöiden ryhmä on kannaltamme tärkeä. Heidän säilyttämisensä uskollisina onnistuu parhaiten, kun virolainen nähtävyys- ja tapahtumavalikoima mielletään kuin lähes kotimaassa tarjolla olevaksi. Ja näinhän se onkin ainakin pääkaupunkiseutulaisten kannalta, joille eteläisinkin Viro sijaitsee rauta- ja maanteitä pitkin Tallinnasta kulkien lähempänä kuin esimerkiksi Kuopio, Joensuu tai Vaasa”, Sameli jatkaa.
Vastuulliset elämykset ja perhematkailu ovat tulevan talven Matkamessujen yleisteemoja, jotka ovat läheisiä myös näytteilleasettajiksi saapuville kymmenille virolaisille matkailuorganisaatioille ja -yrityksille. Partnerimaana Viro toivookin sytyttävänsä suomalaisissa inspiraation vierailla yhdessä aiemmin käymättömässä virolaiskaupungissa, museossa, ravintolassa, tapahtumassa, lasten seikkailupuistossa tai houkuttelemaan mukaansa yhden uuden ystävän tai tuttavan, joka ei ole aiemmin Virossa käynyt.