Prosessit ja toimintatavat polttopisteessä – Yritysten varausjärjestelmien integraatio meneillään
Matkavekan ja Tallink Siljan entistä tiiviimmän yhteistyön tavoitteena on tarjota asiakkaille parempi ja sujuvampi matkakokemus. Tähän pyritään prosesseja ja toimintatapoja kehittämällä. ”Taustalla on Winres- varausjärjestelmän ja Tallink Siljan SeaWare – varausjärjestelmän integraatio, jota on työstetty parin vuoden ajan. Pilottituotteena integraatiossa on Tallink brändin alla operoitavat 22h Risteilyt Baltic Queenilla Helsingistä Tallinnaan”, kertoo Comgate Oy:stä Timo Heinonen.
Asiakas voi ostaa koko matkansa valitsemastaan kanavasta
”Uskomme, että asiakkaittemme lomakokemus paranee, kun he voivat ostaa risteilylomansa kaikki elementit yhdestä kanavasta”, sanoo Matkavekan tuotepäällikkö Sini Laaksonen. Matkat on mahdollista pitää myynnissä entistä lähempänä lähtöä. Reissuun pääsee, vaikka varauksen tekisi lähtöä edeltävänä iltana, jos laivassa vaan on tilaa. Ruokailu on suuri osa risteilynautintoa. Integraatio mahdollistaa ateriavarausten teon jo varaushetkellä myös Matkavekan verkkokaupassa. Perinteisten Buffet Tallink illallisten ja lounaiden lisäksi pöytävarauksen voi tehdä Russian á la carte Aleksandra, Gourmet Baltic Queen ja Grill House – ravintoloihin. Kaikki varaukset kerryttävät myös Tallink Siljan kanta-asiakasohjelman Club One- pisteitä.
Myyjän työkin helpottuu
Toimintamallin muutos tuo helpotusta myös matkamyyjän työhön, kun lisäpalveluiden saatavuus on reaaliaikaisesti näkyvillä ja varattavissa suoraan matkanjärjestäjän varausjärjestelmästä. ”Risteilymatkassakin on monta liikkuvaa osaa, kun pelkkä hyttiluokan valinta ei tee matkasta ihan täydellistä”, kertoo Matkavekan Tuula Toura. Monet haluavat ostaa samalla kertaa liityntäkuljetukset satamaan, valita mieleisensä hytin ja itselle maistuvimmat ateriat – kaikki yhdellä kertaa, jotta matkasta saa varmasti kaiken irti.
Tallink Silja seuraa laivojensa täyttöastetta
Tallink Siljalle järjestelmäintegraatio tuo pitkällä aikavälillä säästöjä, kun se on jatkuvasti tietoinen laivojen ajantasaisesta varaustilanteesta. Myös manuaalinen matkustajalistojen käsittely vähenee. ”Tavoitteena on se, että asiakkaamme saavat aivan yhtä mukavan risteilyn ja samat kanta-asiakasedut Matkavekan kautta varatessaan kuin meidän omilta sivuilta varattunakin”, toteaa Tallink Siljan kaupallinen johtaja Marco Palmu.