Rautatieasemien matkustajainformaatio on ottamassa uutta digitalisaation kehitysloikkaa. Rautatieasemien ja niiden laiturialueiden näyttö- ja kuulutusjärjestelmistä valtakunnallisesti vastaava Finrail Oy on tuomassa loppusyksystä lähtien täysin uutta teknologiaa sujuvoittamaan matkustajaviestintää. Luvassa on uudistuksia niin kuulutus- kuin näyttöjärjestelmiinkin.
Uusi matkustajainformaatiojärjestelmä ja päivitetyt asema- ja laiturinäytöt käyttöön ensi vuoden aikana
Kaikille junamatkustajille tuttu asemien kuulutusääni ”Eva” on jäämässä ensi vuoden aikana pois käytöstä. Yli 20 vuotta palvellut kuulutusjärjestelmä korvataan tulevassa uudistuksessa tekniikaltaan modulaarisella ja tämän päivän web-ympäristöön sopivammalla matkustajainformaatiojärjestelmällä.
”Uusi matkustajainformaatiojärjestelmä on selkeästi edeltäjäänsä kehittyneempi, syntetisoitu. Sen kuulee jokainen meistä kuulutusten sujuvuutena, jossa myös lausuntatavat ja äänenpainot ovat mallinnettu hyvin puhekieltä muistuttaviksi. Tärkeintä tulevassa uudistuksessa on kuitenkin se, että sen myötä saamme etenkin poikkeustilanteiden viestinnän hoidettua entistä tehokkaammin, sillä uusi järjestelmä muuntaa ohjauskeskuksesta kirjoitetun tekstin suoraan kuulutukseksi”, kertoo Finrailin matkustajainformaatiopäällikkö Tuomas Lehteinen.
Uutta matkustajainformaatiojärjestelmää, johon kuulutusjärjestelmä liittyy olennaisena osana, päästään testaamaan jo loppusyksystä. Järjestelmä otetaan aluksi koekäyttöön Espoossa Leppävaaran asemalla ja kokonaisuudessaan sen on tarkoitus olla käytössä maanlaajuisesti vuoden 2020 loppuun mennessä.
Osana entistä sujuvampaa matkustajaviestintää Finrail päivittää tulevan vuoden aikana lisäksi asemien ja laitureiden näyttöjä, joihin on luvassa lisää informatiivista ja selkeyttävää grafiikkaa. Jatkossa matkustajat näkevät esimerkiksi junien raidenäytöltä minuutin tarkkuudella kuinka pitkä aika junan lähtöön kulloinkin on.