Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Neste ja Lufthansa kehittävät yhteistyössä uusiutuvaa polttoainetta kohti kestävämpää lentoliikennettä

Posted on 12.11.201912.11.2019 by Eero Havia

Uusiutuvia polttoaineita valmistava Neste ja Euroopan merkittävimpiin  lentoyhtiöihin kuuluva Lufthansa vahvistavat yhteistyötään, joka koskee lentoliikenteen uusiutuvien ratkaisujen kehittämistä, kerrotaan Neste Oyj:stä. Osana yhteistyötä Lufthansa käyttää Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisen lentopolttoaineen sekoitusta Frankfurtista lähtevillä lennoillaan. Ensimmäinen erä uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitettiin Lufthansalle aiemmin tänä vuonna. 

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että yhteistyö Lufthansan kanssa jatkuu. Yhtiö on vuosikymmenten ajan ajanut vastuullisia toimintatapoja ja on toiminut uusiutuvan lentopolttoaineen testauksen edelläkävijänä. Yhteinen päämäärämme on lisätä lentoliikenteen vastuullisuutta ja tarjota ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme saavuttamaan hiilijalanjäljen pienentämiseen liittyvät tavoitteet”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.   

Nesteen ja Lufthansan välinen yhteistyö alkoi jo vuonna 2011. Silloin Lufthansa testasi menestyksekkäästi Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta yhteensä 1 187 lennolla Frankfurtin ja Hampurin välillä. Lufthansa oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka koe käytti vaihtoehtoista polttoainetta säännöllisissä lentotoiminnoissaan noin kuuden kuukauden ajan BurnFair-yhteistyöhankkeessa.

Lentoliikenteellä on myönteinen vaikutus ihmisten elämänlaatuun, ja se tukee yritysten ja talouden kasvua. Kuitenkin samalla ilmailualan osuus ihmisten toiminnasta aiheutuvista CO2-päästöistä maailmassa on noin 3 prosenttia. Ilmailualalla on jo asetettu kunnianhimoisia tavoitteita lentoliikenteeseen liittyvien päästöjen vähentämiseksi. Vastuullisesti tuotettu uusiutuva lentopolttoaine on tärkeä osa ratkaisua.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista kuten jätteistä ja tähteistä. Uusiutuvalla lentopolttoaineella on kuljetukset mukaan lukien jopa 80 prosenttia pienempi hiilijalanjälki koko elinkaarensa ajalta kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Se on täysin yhteensopivaa nykyisen lentokonemoottoriteknologian ja polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa, kun sitä sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen. Yhdysvalloissa ja Euroopassa yhtiön vuotuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon valmistuttua vuoteen 2022 mennessä Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on yli miljoona tonnia.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025
  • Ilmailualan toimijat yhteistyöhön häiriökäyttäytymisen hillitsemiseksi 14.5.2025
  • IAU jatkaa työtaistelutoimiaan – vaikutuksia Finnairin lentoihin 16. ja 19.5.2025 14.5.2025
  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus