Hotellikonserni Nordic Choice Hotels ylsi kaikkien aikojen parhaaseen liiketulokseensa vuonna 2018 vahvan orgaanisen kasvun ja uusien hotelliensa menestyksen myötä. Nordic Choice Hotels kasvoi vuonna 2018 kahdeksalla uudella hotellilla ja lähes 800 huoneella. Kasvun vauhdittamana konsernin liiketulos nousi kaikkien aikojen parhaaksi. Liikevaihto oli 10,880 miljardia Norjan kruunua (yli 1,1 mrd. euroa). Kasvua oli 9,6 % vuoteen 2017 verrattuna. EBITDA (tulos ennen veroja ja poistoja) ylitti ensimmäisen kerran 1 miljardin Norjan kruunun tason. ”Liikevaihto kasvoi jälleen yli miljardilla kruunulla, kuten kolmena edellisenä vuotenakin. Hotelleillamme on vankka jalansija markkina-alueillaan ja ne myös kasvattavat markkinaosuuksiaan. Hotellisalkun kasvun tukemana ja koska vuonna 2017 avatuilla tai peruskorjatuilla hotelleillamme on takanaan kokonainen toimintavuosi, pystyimme myös tuottamaan EBITDA -tuloksen, johon olemme erittäin tyytyväisiä”, kertoo Nordic Choice Hotelsin toimitusjohtaja Torgeir Silseth. ”Samaan aikaan franchise-hotellimme ovat kehittyneet erinomaisesti. Niiden liikevaihto ylitti 2,4 miljardia Norjan kruunua, kasvaen 5,2 % ” ”Vuonna 2018 laajensimme toimintaamme Strawberry Living -yrityksen kautta vuokra-asuntomarkkinoille. Pääosin yritysten vuokraamia asuntoja on nykyään 2 700. Haluamme tarjota palveluja, jotka soveltuvat erilaisiin tarpeisiin. Siksi meillä on kolme ketjua, kuten myös kokoelma uniikkeja hotelleja. Samaan aikaan näemme pitkäaikaismajoituksen kysynnän kasvavan. Nyt pystymme tarjoamaan soveltuvaa majoitusta myös heidän tarpeisiinsa”, kertoo Silseth. Myynti yrityksen omissa digitaalisissa kanavissa kasvaa voimakkaasti. Se johtaa aleneviin komissiomaksuihin ulkopuolisille myyntikanaville. ”Panostuksemme omiin digitaalisiin myyntikanaviimme alkavat tuottaa tulosta. Myynti omissa kanavissamme on kasvanut lähes 80 % vuonna 2016 toteutetun rakennemuutoksen jälkeen. Olemme huomanneet, että tekemällä asiat helpommaksi asiakkaillemme, kuten tarjoamalla mahdollisuuden digitaaliseen sisään- ja uloskirjautumiseen, mobiiliavaimiin – ja pian mahdollisuuteen valita oma huoneensa – ovat asioita, joita uskolliset Nordic Choice Clubin jäsenet arvostavat”, kertoo Silseth. Kaikilla ketjun hotelleilla on ISO 14001 -ympäristösertifikaatti. Suomessa Nordic Choice Hotels tunnetaan sen kahdesta Clarion-hotellista Helsingissä ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. |