Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Pääjohtaja Suila: Finnair ei leikkaa enää tuotantoa

Posted on 16.1.200127.12.2018 by Eero Havia

Finnair keskittyy nyt täyttöasteiden parantamiseen.

Toiminnallinen laatu ja talous ovat pääjohtaja Keijo Suilan mukaan kehittyneet Finnairissa kuluneiden 12 kuukauden aikana suotuisasti. Samanaikaisesti yhtiössä on meneillään ennätyksellinen investointitahti. Kustannukset yhtiössä on onnistuttu hallitsemaan hyvin, polttoaineen kansainvälistä kallistumista lukuunottamatta.

”Vuonna 2001 emme enää leikkaa tuotantoamme”, kertoo pääjohtaja Suila tuoreessa tammikuun Ikkunapaikka-lehden haastattelussa. Finnair palaa pääjohtajansa mukaan orgaanisen kasvun uralle keskittämällä voimat täyttöasteiden parantamiseen. ”Tavoitteena on saada nykyiset resurssit hyödynnettyä tehokkaammin.” Eräänä kantavana ajatuksena on on palvella harvempia kohteita, mutta suuremmalla vuorotiheydellä.

Finnair uudisti oman organisaationsa vuoden vaihteessa. ”Vastuuhenkilöiden osuus on jo paikallaan, sisäisten mittareiden ja painopisteen asettamisessa oikeaan paikkaan on tehtävää ja opittavaa vielä pitempään”, sanoo Suila.

Eräänä uutena periaatteena Finnairin sisällä on, että palveluita myydään täsmällisin sopimuksin ja laatu-ja hintakriteerejä noudattaen eikä yhtiössä ole sisäistä ostopakkoa. ”Periaate on, että se maksaa, joka aiheuttaa. Kulut on kohdennettava sinne, missä ne aiheutetaan. Tarvitaan läpinäkyvyyttä ja mittaristoja, sisäisten subventioiden eliminoimista, jotta voidaan selkeästi nähdä, mikä on tuottavaa”, linjaa pääjohtaja Suila.

Kansainvälisten allianssisuhteiden Suila arvelee jatkossa tiivistyvän ja syvenevän. Kahdenväliset, suurten liitoutumien, Finnairin tapauksessa oneworldin ulkopuoliset sopimukset pikemminkin samalla vähenevät . Finnairin yhteistyön merkitystä oneworldin ulkopuolisen Swissairin kanssa Suila luonnehtii kuitenkin tärkeäksi: ”Arvostamme kahdenkeskistä sopimustamme Swissairin kanssa”.

Ilman kumppaneita ei voi elää globaalisti eivätkä Finnairin muskelit riitä ohjaamaan maailmanlaajuista prosessia. ”On oltava laadullisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti mahdollisimman vahva. Liittouminenkaan ei paranna heikon kumppanin terveyttä”, luonnehti pääjohtaja Keijo Suila. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Mallorcan matkailutoimisto ja kongressitoimisto yhdistyvät 7.2.2023
  • Amex GBT selvitti: live-tapaamisten uskotaan palautuvan, mutta epävarmuus jatkuu yhä 6.2.2023
  • Norwegianilla oli 1,1 miljoonaa matkustajaa tammikuussa 6.2.2023
  • Eräkokkauksen SM-kisat järjestetään toukokuussa Nuuksiossa 3.2.2023
  • Vuoden Restonomi 2022 on Anders Löfman 2.2.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus