Matkailun rooli osana maailmantaloutta kasvaa ja matkailijat ovat yhä kiinnostuneempia omista ympäristövaikutuksistaan. Matkailun kestävä kehitys tarjoaa Suomelle erinomaisia mahdollisuuksia erottautua kansainvälisesti sekä luoda uutta liiketoimintaa ja hyvinvointia eri puolilla Suomea.
Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland lanseeraa tänään tiistaina 16. heinäkuuta 2019 Porin SuomiAreenalla matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -merkin, jotta matkailuelinkeino Suomessa pystyisi vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja kasvamaan vastuullisesti jatkossakin. Merkin tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana, helpottaa matkailijoiden valintoja matkustuspäätöksiä tehtäessä sekä käynnistää ja lisätä kestävän matkailun yhteistyötä kunnan ja muiden julkisten toimijoiden, alueorganisaatioiden ja yritysten välillä.
”Sustainable Travel Finland -merkin ajatus on tarjota yrityksille ja matkakohteille konkreettinen kestävän matkailun työkalupakki, jolla kestävien toimenpiteiden ja valintojen omaksuminen arkeen helpottuu. Merkki yhdistää olemassa olevat kestävän matkailun sertifikaatit eli se toimii kokoavana, kehittämisorientoituneena ja markkinoinnillisena kattokokonaisuutena”, Visit Finlandin kestävän matkailun projektipäällikkö Liisa Kokkarinen kertoo.
Merkin saadakseen yrityksen täytyy täyttää Visit Finlandin luoma kriteeristö, joka huomio niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.
Puhdas luonto Suomen myyntivaltti
Arktisen alueen matkailu perustuu vahvasti alueen erityisiin luonnonolosuhteisiin ja niiden ympärille rakennettavaan liiketoimintaan. Luonnon koskemattomuus, kasvillisuus ja eläimistö, puhdas ilma ja vesi, kaamos, yötön yö ja hiljaisuus sekä alueen erityinen kulttuuri ovat tunnettuja Suomen vetovoimatekijöitä.
”Vastuullisuus on pysyvä muutos, ei ohimenevä trendi. Vastuullinen toiminta on pitkällä aikavälillä ainoa mahdollinen tapa tuottaa matkailupalveluita. On varmistettava, että puhdas luonto ja vesi ovat myyntivalttejamme myös tulevaisuudessakin”, Kokkarinen jatkaa.
Pysyvä muutos, ei ohimenevä trendi
Kestävän matkailun tavoitteet tukevat keskeisiä valtakunnan tason tavoitteita muun muassa ilmastonmuutoksen torjuntaan ja aluetaloudelliseen kehitykseen liittyen. Matkailualan vastuullisuutta kehitetään Suomessa pitkäjänteisesti yhteistyössä alan eri toimijoiden kesken.
”Vastuulliset matkailuyritykset ymmärtävät kestävän kehityksen mukaisen toiminnan olevan oleellista yrityksen taloudellisen jatkuvuuden kannalta. Ulkomaisille matkailijoille kannattaa rohkeasti kertoa suomalaisille itsestään selvistä perusasioista, kuten kierrätyksestä, turvallisuudesta, tasa-arvosta sekä puhtaasta vedestä ja ruoasta”, Kokkarinen kannustaa.