Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

SAS yhä rutkasti tappiollinen

Posted on 1.12.20221.12.2022 by Eero Havia

Marraskuun 30 päivä 2022  skandinaavinen lentoyhtiö SAS  julkisti lokakuun lopussa päättyneen tilivuotensa 1.11.2021-30.10.2022 tulosluvut.  Yhtiön talous lentää  yhä navakassa alapyörteessä, vaikka nyt mm.  matkustajamäärissä eli kysynnässä on  jo myös positiivista kehitystä. 

SAS:n päättyneen tilivuoden myyntituotot  nousuvat lähes SEK 14 mrd . (n. € 1,3 mrd).  Siitä tulos ennen veroja oli miinuksella yli SEK -6,5 mrd. Kauden nettotulos oli tappiolla eli  SEK – 6,523 mrd (n. € 597 miljoonaa),  josta yhä viimeinen vuosineljännes (Q4 = elo-syys-lokakuu) SEK  -1,2 mrd. Tilivuoden nettotuloksessa oli kuitenkin SEK 1,3 mrd (n. M€ 120] parannus eli tappio oli tuon verran pienempi kuin vuosi sitten.

SAS:n CEO  Anko van der Werff  mainitsi Q4/2022 aikana saavutetun  matkustajamäärän korkeimmaksi sitten pandemian alun. ”Q4-tarjontamme kasvoi 15 %  edelliseen vuosineljännekseen nähden ja 52 % viime vuoden vastaavaan kvartaaliin nähden.” 

SAS:lla on meneillään SAS Forward -niminen tervehdyttämisohjelma. Yhtiö on USA:ssa hakeutunut vapaaehtoisesti maan konkurssilainsäädännön Chapter 11:n velkasuojaan, minkä avulla Q4-kvartaalilla yhtiön rahoitustilanteessa onkin van der Werffin mukaan jo saatu aikaan vakautumista,

SAS:lla on alkaneen tilivuoden 2022-23 aikana tilauksessa ja tulossa toimituksiin  21 uutta lentokonettta: 15 Airbus A320-konetta ja 6 Embraer E195-konetta.

Yhtiön talousjohtaja, suomalainen Erno Hildén listasi SAS:n tulostiedotustilaisuudessa yhtiön talouden epävakaus- ja uhkatekijöitä. Päällimmäisina hän mainitsi  ´lentopolttoaineen roimasti nousseen hinnan, jota edelleen öljykaupan valuutan US-dollarin vahvistuminen korostaa – keskeisiä ja tuttuja komponentteja koko  toimialalla myöskin jo pitemmältä ajalta. Toki SAS on myös osaltaan joutunut kärsimään Ukrainan sodan aiheuttamasta Venäjän ylilentokiellosta Aasian reiteillään,  jos kohta ei aivan yhtä katastrofaalisesti  kuin suomalaisyhtiö Finnair.

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus