Digimaailman esiinmarssi ja teknologinen kehitys ovat johtamassa siihen, että Scandic Hotels aikoo vaiheittain luopua B2B-asiakkaidensa kanssa solmittavista kiinteistä yksittäismatkustajien sopimushinnoista. Tilalle ollaan asteittain tuomassa markkinamuuttujiin reagoivaa dynaamista hinnoittelua myös sopimusasiakkaiden kanssa.
Scandic Hotelsilla on vapaa-ajan markkinoilla lukumääräisesti suuri joukko B2B-sopimuskumppaneita, joiden osuus hotelliyhtiön myyntituotoista on alle 10 prosenttia.
”Tarkoituksenamme on turvata läpinäkyvyys ja samalla kilpailukyiset hintarakenteet, kun Scandic Hotels tuo dynaamisen hinnoittelun vapaa-ajan matkavarauksiin kaudesta 2020 alkaen. Tavoitteemme on varmistaa kilpailukykymme, mutta samalla luoda suurempi ja reaaliaikainen hinnoittelun läpinäkyvyys. Tällä parannetaan myös hotellihuoneiden saatavuutta ja aikaansaadaan kilpailukykyiset hinnat kaikkina ajankohtina”, sanoo Scandicin CCO-Optimization Jan Lundborg.”Jatkossa digitalisaatiota ja teknologisia mahdollisuuksia hyödyntäen tullaan myös parantamaan varausprosesseja ja varmistetaan saumattomat yhteydet matkakaupan palvelutuottajien kanssa.”
Scandic Hotelsin ja Jan Lundborgin mukaan kiinteistä sopimushinnoista ei luovuta äkillisesti ’yli yön’, vaan tarkoituksena on saada muutos tehtyä muutaman lähivuoden mittaan. Scandicissa uskotaan, että suurin osa alan muistakin toimijoista kulkee samaan suuntaan kohti dynaamista hinnoittelua. ”Tämä on oikea tapa läpinäkyvyyden ja reilun kilpailun nimissä markkinoillamme ja samalla oikeudenmukaista ja rehellistä asiakkaitamme kohtaan, kun hotellipalveluiden jakelutavat ja -tiet muuttuvat vauhdilla”, sanoo Lundborg.