Enemmän ja parempaa bisnestä, jos matkabudjettia ei leikattaisi
Suomalaisyritykset vetävät hätäjarrusta liian kovasti kriisiaikana! Tämä mieltä on lähes 40 % heistä, joiden työ edellyttää matkustusta ja joiden työmatkoihin yritysjohto on nyt kajonnut punakynällä.
”Lyhyellä aikavälillä liikematkustuksen leikkauksilla saadaan nopeita säästöjä yrityksen kululaskelmaan, mutta kyse onkin siitä, onko tämä oikea strategia”, sanoo Nordic Business Travel Barometer -tutkimuksen toteuttaneen ruotsalaisen Resegeometri AB:n varatoimitusjohtaja Jan Borg. ”On helppoa aliarvioida henkilökohtaisten tapaamisten ja kasvotusten käytyjen neuvottelujen tärkeys yrityksen säästöinnon vuoksi. Oxfordissa tehty taloustutkimus todentaa, että jokainen liikematkaan investoitu euro tuottaa 12,50 euron liikevaihdon ja 3,80 euroa lisää katetta”, jatkaa Borg.
Lähes 40 % yritysjohdon jalkauttamista liikematkustajista sanovat siis tarkkaan ottaen, että olisivat tehneet enemmän ja parempaa bisnestä, ellei heidän matkustustaan olisi rajoitettu budgettileikkauksin ja matkustussäännöin.
Suomen lisäksi Nordic Business Travel Barometer -selvitys näyttää hyvin samanlaisia tuloksia Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Tämä päätelmä on osa jokavuotista Nordic Travel Barometer -tutkimusta vuosimallia 2009. Tutkimukseen osallistui 5000 pohjoismaista liikematkustajaa ja yritysjohtajaa, joiden työtehtäviin kuuluu yritysten matkaostoista päättäminen. Tutkimukseen on valittu yrityksiä, joissa on vähintään 50 hengen henkilöstö. Tutkimus tehdään yhteistyössä pohjoismaisten liikematkayhdistysten, Suomessa FBTA, kanssa. (EH)