Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Suomen talvimatkailulla tuhdit kasvuodotukset – jopa ennätystalvesta puhutaan

Posted on 22.10.202522.10.2025 by Eero Havia

Business Finland / Visit Finlandin johtajat Kristiina Hietasaari ja Katarina Wakonen kertoivat Suomen talvimatkailun näkymistä organisaatioidensa näkökulmasta  22. lokakuuta, 2025. Suomen talvimatkailu jatkaa kasvuaan ja sen osuus talvikauden maamme palveluviennistä on  jopa 16 %, kerrottiin ajankohtaiskatsauksessa.

Talvimatkailun tulot ulkomailta Suomeen  ylittävät jo € 1.2 miljardia. Huippusesonki ajoittuu joulu-helmikuulle ja  maantieteellisesti leijonanosat jakautuvat Lapin ja pääkaupunkiseudun välille. ”Pohjoismaiden talvimarkkinoilla on jo ylitetty pandemiaa edeltänyt taso. Suomen Lappi on selvä ykkönen ja sen arvioidaan jopa generoivan matkustusta muiden pohjoismaiden alueille”, sanoo  Katarina Wakonen. ”Suomessa Lapin ja Kuusamon osuudeksi arvioidaan 61 % ja pääkaupunkiseudun 27 %.” 

Lapissa ja etenkin Rovaniemellä on viime aikoina puhuttanut ns. lyhytvuokraus eli tavallisten asuntojen valjastaminen matkailijoiden käyttöön. ”Viime talvena lyhytvuokrauksen osuus nousi jo 39 %:iin majoituksista”, sanoi Katarina Wakonen. Asian tulevaan kehitykseen ja majoitustarjontaan  vaikuttavat vireillä olevat useat hotelli- ja muut majoitusliikkeiden uudisrakennushankkeet, mutta osa matkailijoista haluaa myös asua aidosti paikalliseen tapaan tavallisten suomalaisten ja lappilaisten keskuudessa!

Kristiina Hietasaari korosti matkailun myönteisiä vaikutuksia suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen taloudessa: ”Matkailuala on Suomen kilpailukyvyn ja kestävän kasvu ajuri. Matkailu tuo vientituloja yli € 6 mrd. vuodessa ja se työllistää yli 150 000 ihmistä noin 29 000 yrityksessä.” 

Visit Finlandin rooli on edistää, kehittää, kasvattaa, tukea, tuottaa ja analysoida, avata ovia suomalaisille matkailuyrityksille  sekä myös huolehtia matkailun kestävyydestä  ja eliminoida lieveilmiöitä, luonnehti Hietasaari.

Matkailun edistämisen teemoina ja mielikuvina hyödynnetään  Suomen palkittua onnellisuutta, mutta myös kulttuuria: ruokaa, saunaa ja jopa  Kalevalaa. Kohdesegmentit ovat kuluttajat, kokous- ja kongressi- sekä yritysmatkustajat. Erityisinä noin 3-vuotisina hankkeina toimitaan niin ruokakulttuurin kuin itäisen Suomen matkailun kasvuohjelman puitteissa. Viimeksi mainittua toteutetaan 1.3.2025- 28.2. 2028 -aikavälillä Kymenlaaksosta aina Kainuuseen ulottuvalla itäisen Suomen alueella, missä on kärsitty viime aikoina eritoten venäläisten matkailijoiden poissaolosta itärajan sulkeuduttua. 

Suomen ja myös sen Lapin keskeiset talvimatkailun lähdemarkkinat ovat Britannia, Ranska, Saksa, Alankomaat, USA, Kiina ja Hongkong, Italia, Espanja, Sveitsi ja Ruotsi. Näistä Yhdysvallat on tärkein valtameren takainen kaukolähdemarkkina! 

Budjettileikkausten vuoksi Visit Finland on joutunut myös kohdentamaan käytettävissä olevia resurssejaan  harvemmille lähdemarkkina-alueille. Niinpä mm. sellaiset matkustuspotentiaalin maat kuin Intia ja Etelä-Korea on jouduttu jättämään nyt vaille aktiivisia matkailun edistämisen toimia.

Lähde: Business Finland / Visit Finland

ILMOITUS

Matka26 Näytteilleasettajat

Uusimmat artikkelit

  • Finnair: Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesitys perustuu väärinkäsitykseen 17.11.2025
  • Espanjan matkailutoimisto ja Cádiz toivat maistuvan tonnikalan ja alueen upeat viinit Helsinkiin 16.11.2025
  • SMALin koulutus: Matkanjärjestäjän vastuut poikkeustilanteissa 15.11.2025
  • Aviareps ’Around the World Roadshow’ vei ammattiväen tehokkaasti maailmalle 15.11.2025
  • Äänestä Pendolino Plus-junille nimet! 14.11.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus