Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

TAK: Alkoholituonti Virosta kasvoi neljänneksellä vuonna 2019

Posted on 13.2.202013.2.2020 by Eero Havia


 
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n julkaiseman tiedon mukaan erityisesti mietojen alkoholijuomien tuonti on lisääntynyt. Oluen, siiderin ja long drink -juomien tuonti lisääntynyt lähes 40 prosenttia


Suomalaiset toivat Virosta vuonna 2019 yhteensä 37 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Vaikka suomalaisten matkat Viroon ovat vähentyneet noin kolme prosenttia vuodesta 2018, on alkoholijuomien tuonti litramääräisesti lisääntynyt 26 prosenttia. Eniten tuotiin olutta (16,9 miljoonaa litraa) ja long drink -juomia (9,1 miljoonaa litraa). Oluen tuonti Virosta on lisääntynyt 35 prosentilla ja long drink -juomien tuonti 39 prosenttia vuoden takaisesta. Myös siiderin tuonti on lisääntynyt voimakkaasti, jopa 42 prosenttia.

Väkevien alkoholijuomien tuonti on vähentynyt 30 prosenttia ja viinin tuonti kuusi prosenttia. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna alkoholijuomia tuotiin kolme prosenttia (lähes 0,1 miljoonaa litraa) enemmän kuin vuonna 2018.

”Näyttää siltä, että vaikka suomalaisten matkustaminen vuonna 2019 väheni edelleen aiempiin vuosiin verrattuna, kääntyi alkoholijuomien tuonti Virosta nousuun. Todennäköisesti tämä johtuu Viron alkoholiveron laskusta”, Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin toimitusjohtaja Pasi Nurkka toteaa.

Suurtuojien määrä ja tuonti kasvanut

Yli 100 litraa alkoholijuomia tuoneiden osuus kasvoi edellisen vuoden 2,7 prosentista 3,6 prosenttiin, ja he toivat noin 40 prosenttia kaikista suomalaisten Virosta tuomista alkoholijuomista. Vajaa viidennes (18,4 %) matkustajista toi neljä viidesosaa (80,3 %) Virosta Suomeen tuoduista alkoholijuomista.

Hintatason vaikutus matkustuspäätökseen korostunut

Jopa noin 30 prosenttia Virossa vierailleista suomalaisista sanoi Viron edullisemman hintatason olevan ainoa tai merkittävä syy matkustaa Viroon. Vuonna 2018 ainoastaan 18 prosenttia matkustajista sanoi hintatason olevan merkittävä tai ainoa syy matkaan. Matkustajista 37 prosenttia (43 % vuonna 2018) sanoi, ettei Viron edullisemmalla hintatasolla ollut vaikutusta matkustuspäätökseen.

Runsas viidesosa tuodusta alkoholista arvioidaan myytävän eteenpäin

Virossa vierailleilta matkailijoilta kysyttiin, kuinka suuren osan Suomeen tuotavasta alkoholista he arvioivat menevän jälleenmyyntiin. Matkailijat arvioivat, että keskimäärin 21 prosenttia tuoduista juomista myydään eteenpäin. Tämä tarkoittaa, että noin 8 miljoonaa litraa tuotaisiin myytäväksi Suomessa.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n toteuttamasta haastattelututkimuksesta, jossa on haastateltu Viron ja Suomen välisillä laivoilla tammi–joulukuussa 2019 yhteensä 1927 suomalaista matkustajaa. Tutkimusaineistoa voidaan pitää edustavana otoksena kolmen suurimman laivayhtiön laivoilla vuoden aikana Virosta Suomeen matkustaneista suomalaisista.

Tutkimuksen ovat vuodesta 2016 alkaen tilanneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.

Uusimmat artikkelit

  • Toomas Tärk jättää Helin Matkat 15.1.2021
  • Tallinkin ruotsalaiselle tytäryhtiölle Tallink Silja Ab:lle uusi toimitusjohtaja 15.1.2021
  • Eurowings kiittää henkilöstöään ’antamalla’ heille oman koneen 15.1.2021
  • Lentoasemat hiljenivät vuonna 2020 – matkustajamäärä supistui 20 miljoonalla 15.1.2021
  • Norwegian järjestelee liiketoimintaansa uudelleen: kaukolennot poistuvat sortimentista 15.1.2021

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2020 Matkaviikko Kustannus