Thomas Cook Group, johon kuuluu Suomessa matkanjärjestäjä Tjäreborg, ajautui kuluneen viikonlopun päätteeksi konkurssiin. Yhtiön johdon käymät neuvottelut tiettävästi yli € 200 miljoonan lisärahoituksesta eivät johtaneet tulokseen.
Britannian ilmailuviranomainen Civil Aviation Authority (CAA UK) on avannut Britanniassa erityisen nettisaitin https://thomascook.caa.co.uk/ , jossa tiedotetaan tapahtuneesta ja ohjeistetaan konkurssista kärsimään joutuneita toimissaan.
Tiettävästi 16 maassa toimineella maailman vanhimmalla matkanjärjestäjällä oli jopa 600 000 matkailijaa eri matkakohteissa. Brittejä, heistä oli n. 150 000, joiden kotiuttamiseen on jo hankittu 40 lentokonetta. Thomas Cookin suomalaisella konserniyhtiöllä Tjäreborgilla tiedetään olleen noin 3000 matkailijaa eri matkakohteissa. Ruotsissa Thomas Cookin brändi on ollut Ving ja Tanskassa Spies.
Varhain maanantaiaamuna 23.09.2019 Tjäreborgin matkailijoita oli Helsinki-Vantaalla lähdössä Kyproksen Larnacaan, mutta ko. lento Suomesta peruutettiin dramaattisesti siten, että matkustajat saivat tiedot peruuntumisesta lennon lähtöportilla.
Thomas Cook -konsernilla oli myös samanniminen lentoyhtiö, ,jonka toiminta myös loppui konkurssiin.
Matkapaketteja ostaneiden asemaa turvaa EU- ja Suomessa myös kansallinen lainsäädäntö, jonka Kuluttajavirastolle annetun vakuuden kautta on määrä kattaa sekä matkailla olevien kotiinkuljetus että tulevia, nyt toteutumatta jääviä matkoja koskevat maksunpalautukset asiakkaille. Vakuuden riittävyys täysimääräisiin palautuksiin selviää konkurssihallinnon selvityksissä asiakkaiden esittämien vaatimusten jälkeen. Tämä saattaa tilanteen mittasuhteet huomioon ottaen viedä kosolti aikaa.