Brittiläinen ja samalla monikansallisen Thomas Cook -matkanjärjestäjäkonsernin tulosvaroitukset ja tuore arvio edessä olevan kesän valjusta varaustilanteesta ja sen negatiivisista vaikutuksista liiketulokseen, ovat aikaansaaneet liikehdintää konsernin ja etenkin sen pohjoismaisen toiminnan ympärillä.
Usea luottoluokituslaitos on pudottanut Thomas Cookin reittausta. Esimerkiksi Fitch ja S&P Global Ratings -pudottivat Thomas Cookin peräti CCC+-kategoriaan. Tämän on mm. brittimediassa tulkittu tarkoittavan, ettei konserni pysty säilymään maksukykyisenä ellei se myy osia itsestään, esim. lentoyhtiötä. Vahvan spekuloinnin kohteena on ollut Thomas Cookin pohjoismaiset toiminnat eli Spies ja Tjäreborg sekä Ruotsin Ving. Suomessa konserni toimii Tjäreborgin brändin alla ja nimellä. Pohjoismaiset matkanjärjestäjät työllistävät noin viidenneksen konsernin 21 000 työntekijän henkilöstöstä.
Viime viikon lopulla (23.5.2019) Thomas Cook on britti- ja ruotsalaislähteiden mukaan vahvistanut Triton Partners -nimisen pääomasijoitusyhtiön tehneen tarjouksen Thomas Cookin pohjoismaisesta lentoyhtiöstä ja osista matkanjärjestäjäkonsernia. Thomas Cook on brittiläisen Travel Weekly -julkaisun mukaan luonnehtinut Triton Partnersin tarjousta pyytämättä tehdyksi ja varsin alustavaksi.
Matkailuala seuraa mielenkiinnoilla, miten Thomas Cook -matkanjärjestäjäjätin ja etenkin sen pohjoismaisten tytärten Tjäreborgin Spiesin ja Vingin taival jatkuu: pysyykö konserni koossa vai joudutaanko sitä pilkkomaan?
Totta kai se pilkotaan. Matkamyyntiä hallinnoivat OTA:t, perinteisten on mukauduttava enemmän. Ei pelkkä saitille isketty dynaaminen paketointi pelasta. Muutenkin turhaa pyörittää omaa lentoyhtiötä.
TC:n vahvuus on ollut sen koko, mikä on mahdollistanut hyvät ostosopimukset kohteissa. Miten mahdollinen pilkkominen vaikuttaisi tähän etuun? Pääosa ongelmista liittynee brexitin tuomaan epävarmuuteen sekä punnan heikentymiseen, mikä on johtanut matkustajamäärien laskuun. Muunmuassa EasyJet on kertonut matkustajamäärien laskeneen Britanniasta/aan, mutta kotimaan matkustuslukujen pysyneen edeltävän vuoden tasolla. (FT:1.4.)
Mikä tahansa bed bank myy huoneita samalla/halvemmalla hinnalla kuin perinteiset matkanjärjestäjät, joten tuo ajattelutapa matkanjärjestäjien suurista volyymeista ja hyvistä hinnoista on jo aikansa elänyt.