Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Travel Management -tutkimus Vaasan Svenska Handelshögskolanissa

Posted on 12.6.200121.1.2019 by Eero Havia


Suomen, Ruotsin ja Tanskan liikematkojen ostotoiminta tarkastelussa.

Suomen Liikematkayhdistys r.y.:n (Finnish Business Travel Association FBTA) toimeksiannosta Anne Holman toteuttama Travel Management -tutkimus julkaistiin Helsingissä pohjoismaisten liikematkayhdistysten kokouksen yhteydessä 11.06.2001.

Anne Holman tutkimustyön Suomea koskeva osuus on hyväksytty huippurvosanoin Master of Tourism Management -tutkinnon opinnäytteenä Vaasan ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa (Svenska Handelshögskolan i Vasa).

Tutkimus antaa tuloksenaan koko joukon niin yhtäläisyyksiä kuin erilaisuuksia kolmea Pohjoismaata edustavien paljon matkustavien yritysten liikematkahallinnossa. Tutkimuksessa lähestyttiin 113 maansa liikematkayhdistyksen jäsenyritystä kolmessa maassa.

Travel management (matkahallinto) ei ole vielä löytänyt yhdenmukaista organisatoorista sijaansa yritysten hallinnossa, todetaan tutkimuksessa. Tanskalaisista travel managereista suurin osa työskentelee talousosastoilla, kun he Suomessa ovat usein hallinto-osaston alaisuudessa. Ruotsissa sitä vastoin on yleistä, että travel manager toimii yrityksensä osto-osastolla.

Tutkimuksen mukaan suurten yritysten matkustusbudjetit olisivat 25 % suurempia ilman travel management -osaston aktiivista panosta.

Suurten ja keskisuurten yritysten suhtautumisessa ja panostamisessa travel manager -funktioon on suuria eroja. Toimenkuva ymmärretään tutkimusmaissa yleensä koko lailla yhtenäisellä tavalla, mutta esim. travel managereiden työajan käytössä ja sen painottumisessa eri tehtäviin on suuria eroja. Ruotsalaiset travel managerit käyttävät suomalaisia ja tanskalaisia kollegojaan enemmän aikaa sopimusneuvotteluihin ja yhteydenpitoon palvelutuottajien kanssa. Tanskan travel managerit yhä käyttävät suurimman osan työajastaan matkavarausten tekoon. Suomessa tämän työtehtävän vaatima ajankäyttö on travel managereiden tehtävässä vähentynyt neljänä viime vuotena 28 %:sta 18 %iin. Kaikissa yrityksissä travel manager ei itse osallistu välttämättä lainkaan yksittäisen liikematkan prosessiin.

Toimenkuvaan mielletään matkaprosessin kehittämistyö, matkustuspolitiikka, sopimukset, raportointi, yhteydenpito yrityksen sisäisten sidosryhmien kanssa, tiedottaminen ja kouluttaminen. Toimenkuvassa on myös tehtäviä, jotka liittyvät matkustuksen turvallisuuteen, vakuutuksiin, luottokortteihin, matkalaskuihin, kanta-asiakasetuihin jne.

Suomessa ja Tanskassa suuret yritykset päätyvät tätä nykyä useimmiten management fee -tyyppisiin sopimuksiin palvelevan matkatoimiston kanssa. Ruotsissa yleisin sopimusmalli on transaction fee eli tapahtumaperusteinen veloitus.

Vaikka tietotekniikka on liikematkahallinnon avainasioita, suurin osa varsinaisista matkavarauksista tehdään yhä puhelimitse. Tutkimus toteaa eri varausmenetelmistä käytetyssä terminologiassa kirjavuutta, joka osaltaan saattaa näkyä tutkimustuloksissa. Tutkimuksen tekijä Anne Holma on toiminut useita vuosia liikematkavirkailijana ensin Matkatoimisto Oy Areassa, sitten MatkaKalevassa. 1990-luvun hän toimi Nesteen, sittemmin Fortumin matka-asianhoitajana ennen opintojaan Vaasan Handelshögskolanissa. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Lentoreitti Helsingistä Pärnuun avautuu taas kesäksi 31.3.2023
  • MaRa: ”Kotimaanmatkailun tasapuoliset kilpailuedellytykset turvattava” 29.3.2023
  • Eurowings avasi reitin Berliini – Helsinki 28.3.2023
  • Mirja Kivimaa vastaanotti matkahallinnon hienon huomionosoituksen NBTS:ssä 27.3.2023
  • Matkahallinnon NBTS:n teemana: ”Navigating Constant Change – Luovien alituisessa muutoksessa” 27.3.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus