Muutamat eurooppalaiset lentoyhtiöt tekevät jo kovasti valmisteluja lentoliikenteen käynnistämiseksi jo toukokuulla tai kesäkuun alussa uudelleen useiden viikkojen koronapandemiasta aiheutuneen tauon katkaisemisiksi.
Lufthansa Group, so. Lufthansa, Eurowings ja SWISS aikovat kesäkuun 1. päivästä lentää jo 160 ilma-aluksella jopa 106 eri kohteeseen. Metropolien lisäksi kohteiden joukossa mainitaan mm. sellaiset matkailusuosikit kuin Mallorca, Kreeta ja Syltin saari Saksan rannikolla. Tähänastisilla ’kotiinkuljetuslennolla’ Lufthansa Groupilla on ollut käytössä koronan aikana noin 80 konetta. ”Kotiinkuljetusaikataulut’ jäävät unholaan 31.5. ja 1.6. alkaen käynnistyy paluu kohti normaalimpaa operointia.
”Aistimme jo kovasti matkustushalukkuutta. Hotellit ja ravintolat eri puolilla availevat vaiheittain, vierailuja ystävien ja sukulaisten luo suunnitellaan ja niitä aletaan vähin erin myös sallia. Sanomattakin on selvää, huolelliset varotoimet turvallisuuden ja terveyden suhteen matkustajien ja miehistöjemme suojelemiseksi ovat korkein ohjenuoramme”, sanoo Lufthansa AG:n hallituksen jäsen Harry Hohmeister.
Myös Air France on julkaissut luettelon kohteistaan, jossa on mm. muutamia keskeisiä Ranskan kotimaan sekä ns. merentakaisten alueiden kohteita, Euroopan 16 metropolia (joukossa mm. Tukholma), kolme Afrikan kohdetta, viisi Pohjois-Amerikan kohdetta, kaksi kohdetta Brasiliassa sekä Aasiassa Japanin Tokio. Turvatoimenaan AF mm. mittaa matkustajien kehon lämpötilan eikä kohonneen kuumeen kanssa lennoille ole pääsyä.
CZA-Czech Airlines ilmoittaa myös lentävänsä koronan aikaan, aliarvioimatta riskejä. CZA on listannut tiukat hygieniastandardit lennoilla, kuten kasvosuojuksen käyttöpakon, kahden metrin sosiaaliset etäisyydet koneeseen noustaessa ja sieltä poistuttaessa. Kasvosuojuksen saa riisua vain ruokailtaessa tai juomia nautittaessa. Yhtiön lennoilla seating planiin jätetään väljyyttä ja esim. kahden istuimen penkkiriveille sijoitetaan vain yksi matkustaja. Maksamiseen käyvät vain luotto- tai maksukortit. Painotuotteet, kuten in-flight-julkaisut on matkustamoista karsittu pois.
Suomessa odottelemme yhä Finnairin päätöksiä kohti toivottavasti jo lähiaikoina toteutuvaa lento-ohjelman jonkin asteista normalisoimista.