Viking Line valmistautuu aloittamaan täysin päästöttömän liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Varustamon uraauurtava laivakonsepti todistaa, että vihreä merikäytävä Suomenlahden yli olisi mahdollista avata jo 2030-luvun alkupuolella. Helios-nimeä kantava konsepti olisi toteutuessaan maailman suurin sähkökäyttöinen matkustaja-autolautta.
Viking Linen laatima aluskonsepti Helios näyttää, millainen maailman suurin täysin sähkökäyttöinen matkustaja-autolautta olisi. Noin 85–100 megawattitunnin (MWh) akkukapasiteetillaan Helios kuljettaisi 2 000 matkustajaa Suomenlahden yli reilussa kahdessa tunnissa. Konseptialuksen pituus on 195 metriä, leveys 30 metriä ja nopeus noin 23 solmua. Rahtikapasiteettia laivassa on noin 2 kilometrin verran. Perinteisten laivojen siluetista Helioksen erottaa erityisesti korsteenin eli savupiipun puuttuminen.
Helios perustuu tutkimusyhteistyöhön, jota Viking Line on tehnyt Rauman telakan ja muutaman muun yhteistyökumppanin kanssa. Konsepti on suunniteltu erityisesti Helsingin ja Tallinnan välille, sillä noin 80 kilometrin eli 43 merimailin pituinen reitti soveltuu erinomaisesti sähköiseen laivaliikenteeseen. Sähköalusta ladattaisiin aina, kun se on satamassa. Alus tarvitsee yli 30 megawattitunnin lataustehon.
”Helios avaa näkymän merenkulun uuteen aikakauteen aivan kuten ensimmäiset purje-, höyry- ja moottorilaivat aikoinaan. Konseptimme todistaa, että suuren mittakaavan päästötön meriliikenne ei ole enää utopiaa, vaan maailman suurimmat täysin sähkökäyttöiset matkustaja-autolautat voisivat olla liikenteessä jo ensi vuosikymmenen alussa. Olemme erittäin sitoutuneita tekemään totta kunnianhimoisesta visiosta, jonka olemme Heliokseen kiteyttäneet”, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo.
Viking Line on vuosien varrella näyttänyt tietä vähäpäästöisemmälle merenkululle investoimalla satoja miljoonia euroja edelläkävijäteknologioihin. Vuonna 2013 valmistunut Viking Grace oli maailman ensimmäinen matkustaja-alus, joka käyttää polttoaineenaan niin nesteytettyä maakaasua kuin biokaasuakin. Vuonna 2022 Viking Grace sai rinnalleen vieläkin ilmastoviisaamman aluksen, Viking Gloryn. Näiden alusinvestointien ansiosta Viking Linen matkustajat voivat nykyään valita lisämaksusta biopolttoaineen, jolloin matkan päästöt vähenevät 90 prosenttia. Myös ensimmäiset rahtiasiakkaat ovat tehneet sopimukset biopolttoaineen käytöstä.
Suomenlahden päästötöntä meriliikennettä edistetään Helsingin ja Tallinnan kaupunkien yhteisessä FIN-EST Green Corridor -hankkeessa, jonka perustajajäseniä ovat myös Helsingin ja Tallinnan satamat, Viron ilmastoministeriö sekä Viking Line, Rederi AB Eckerö ja Tallink Grupp.
”Molemmat kaupungit ja niiden satamat ovat sitoutuneet vihreän merikäytävän luomiseen. Sähköinen meriliikenne ei synny yksinään alusinvestoinneista, vaan tarvitsee toteutuakseen tehokkaan ja luotettavan latausinfrastruktuurin satamissa. Uusien sähkölaivojemme kotisatama olisi Jätkäsaaressa, jossa Helsingin Satamalla on käynnissä vuoteen 2032 tähtäävä kehittämis- ja laajennusohjelma. Sen edistyminen on omien suunnitelmiemme kannalta kriittisen tärkeää”, Jan Hanses toteaa.
Jo nykyään suurin osa Helsingin Sataman matkustaja- ja tavaraliikenteestä suuntautuu Viroon. Helsingin Sataman ennusteiden mukaan Länsisataman ja Tallinnan välinen matkustajaliikenne kasvaisi viime vuoden 5,5 miljoonasta matkustajasta 11,6 miljoonaan matkustajaan vuonna 2040. Myös rahtiliikenteen määrän ennakoidaan kasvavan merkittävästi.
” Viime vuonna erityisen hyvässä vedossa oli Helsinki–Tallinna reitti, ja uskomme kasvun jatkuvan – Suomen ja Baltian välisillä yhteyksillä on paljon tarveperäistä kysyntää. EU:n päästökauppamaksut ja tiukentuva regulaatio rasittavat vuosi vuodelta enemmän fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa meriliikennettä, mutta päästötön teknologia mahdollistaisi kapasiteettimme kasvattamisen reitillä. Tavoitteemme on tilata reitille kaksi sähkökäyttöistä alusta, mikä tuplaisi nykyisen kapasiteettimme ympäri vuoden”, Jan Hanses kertoo.
Nyt julkistettu aluskonsepti toimii pohjana jatkosuunnittelulle ja tarjouspyyntöjen lähettämiselle telakoille. Viking Line on tehnyt tänä keväänä rahoitushakemuksen EU:n innovaatiorahastolle laivan rakentamista varten.
Konseptialus Viking Helios
- Pituus: Noin 195 m
- Leveys: Noin 30 m
- Voimanlähde: Sähkö (100 %)
- Akkukapasiteetti: 85–100 MWh (lataustehon tarve >30MWh)
- Nopeus: Noin 23 solmua
- Matkustajamäärä: Noin 2 000
- Henkilöautoja: Noin 650
- Rahtikapasiteetti: Noin 2 000 kaistametriä
Kreikan kielen sana Helios (Ilios) , kreik. Ἥλιος, Hēlios, lat.Helius) tarkoittaa aurinkoa ja mytologiassa auringon henkilöitymää! (toim. huom!)
Lähde: Viking Line