Viking Linen kolmas kvartaali 2024) – tunnuskuvut:
- Liikevaihto oli 152,5 miljoonaa euroa (151,5 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,2 miljoonaa euroa (0,2 milj. euroa).
- Liiketulos oli 28,7 miljoonaa euroa (29,4 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat 2,9 miljoonaa euroa (-1,0 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 31,6 miljoonaa euroa (28,4 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 29,3 miljoonaa euroa (24,9 milj. euroa).
Vikinh Line – tammikuu-syyskuu 2024
- Liikevaihto oli 368,3 miljoonaa euroa (370,6 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,8 miljoonaa euroa (0,8 milj. euroa).
- Liiketulos oli 17,5 miljoonaa euroa (25,2 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat -3,1 miljoonaa euroa (-9,1 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 14,4 miljoonaa euroa (16,1 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 12,0 miljoonaa euroa (12,4 milj. euroa).
- Investoinnit pääasiassa Gabriellaan och Viking XPRS:iin olivat 15,4 miljoonaa euroa (18,3 milj. euroa pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin).
Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueella, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksenennustamista. Viking Linen hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla, kuten viime raportissa todettiin.
Toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi :
”Kolmas neljännes on vuoden tärkein tuloskausi. Kolmannen neljänneksen 2025 tulos oli vahvempi kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Sen jälkeen, kun sää liikennealueellamme heinäkuun alussa oli kylmä ja epävakaa, mikä vaikutti kielteisesti matkustushalukkuuteen sekä laivamyynnin tulokseen, tilanne parani raportointijakson loppupuolella. Tämä vaikutti myös tuloksen muodostumiseen myönteisesti. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta kolmannella neljänneksellä toteutui, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Taloudellinen tilanne liikennealueellamme aiheuttaa kuitenkin edelleen varovaisuutta kuluttajien keskuudessa.
Kertynyt tulos syyskuun lopussa on edelleen rasittunut Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinneista, mutta odotamme tuloskehityksen jatkuvan tasolla, joka mahdollistaa koko vuoden tuloksen olevan viime vuoden tasolla.
Yhteisyrityksemme Gotland Alandia Cruisesin tulos ei vielä täysin vastaa odotuksiamme, mutta sama kehityssuunta kuin muussa liikenteessä on odotettavissa.
Tammikuusta alkaen tulosta rasittavat myös Suomessa korotetut väylämaksut sekä päästökauppamaksut, jotka nyt vastaavat 70 prosenttia täysimääräisestä päästökauppajärjestelmästä. Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristönormit, ja meille aiheutuu kustannuksia, joita voidaan keskipitkällä aikavälillä vain osittain lieventää energiatehokkuuden parantamisella.
Laajan yhteiskunnallisen keskustelun jälkeen, jossa muun muassa lauttaliikenteen merkitys maan huoltovarmuudelle nostettiin esiin, luopui Suomen hallitus lopulta toimenpiteistä, jotka olisivat vähentäneet palautuksia.
Kaikkina vuosineljänneksen kuukausina olemme mitanneet ennätyskorkeita NPS- eli asiakastyytyväisyysarvoja, mikä on henkilöstömme suuri ansio.
Haluan kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuri kiitos myös henkilöstöllemme heidän erinomaisesta panoksestaan kesän aikana.
Siitä lähtien kun aloitin Viking Linella vuonna 1988, minulla on ollut etuoikeus työskennellä yrityksessä, jolla on vahva kulttuuri, sitoutuneet työntekijät ja ainutlaatuinen asema alueellamme. Vuodet ovat olleet sekä kehittäviä että antoisia. Marraskuun kolmannesta päivästä alkaen siirrän luottavaisin mielin johtajuuden Marcus Risbergille ja odotan innolla, että voin jatkossakin edistää yhtiön tulevaisuutta hallituksen jäsenenä.”