Nils-Erik Eklund jättää pian tehtävät Mikael Backmanille
Viking Line konsernin liikevaihto oli jaksolla 1. marraskuuta 2008 – 31. lokakuuta 2009 EUR 470,74 miljoonaa (edellisenä vuonna 475,39 MEUR). Liiketulos oli 17,34 miljoonaa euroa (23,26 MEUR).
Konsernin tulos ennen veroja oli 14,43 miljoonaa euroa (19,80 Meur). Tulos verojen jälkeen oli 10,56 miljoonaa euroa (14,76 Meur).
Suuremmasta matkustajamäärästä huolimatta konsernin liikevaihto väheni 1,0 %. Heikentynyt Ruotsin kruunu aiheutti matkustajakohtaisen tuoton alenemisen. Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 1,0 prosentilla 437,47 miljoonaan euroon samalla kun rahtitoiminnan tuotot nousivat 0,8 prosentilla 29,39 miljoonaan euroon.
Polttoainekulut vähenivät 27,5 % ja olivat 35,64 miljoonaa euroa huomattavasti edelliskautta alhaisempien polttoainehintojen johdosta. Poistot kasvoivat 4,74 miljoonalla eurolla Viking XPRS:n ja muiden alusinvestointien myötä. Nettohenkilöstö-kulut kasvoivat 5,10 miljoonalla eurolla. Kaikkiaan konsernin liiketoiminnan kulut vähenivät 0,2 % eli 453,82 miljoonaan euroon.
Matkustajamäärät Viking Linen aluksilla nousivat tilikauden aikana 3,5 %, eli 6 390 213 matkustajaan edellisvuoteen verrattuna. Suurin osa volyymien lisäyksestä saavutettiin Rosellan ansiosta lyhyellä linjalla Maarianhamina-Kapellskär ja uuden Viking XPRS:n ansiosta linjalla Helsinki-Tallinna. Matkustajamäärän lisäys saavutettiin myös linjalla Helsinki-Maarianhamina-Tukholma.
Viking Line on vahvistanut markkinaosuuksiaan toimintavuoden aikana linjalla Helsinki-Tallinna 3,0 prosenttiyksiköllä 24,9 prosenttiin. Linjalla Helsinki-Maarianhamina-Tukholma markkinaosuus supistui 0,3 prosenttiyksiköllä 47,1 prosenttiin. Linjalla Turku-Maarianhamina/Långnäs-Tukholma markkinaosuus supistui 2,6 prosenttiyksiköllä 49,4 prosenttiin. Risteilyliikenteessä Tukholman ja Maarianhaminan välillä markkinaosuus supistui 1,9 prosenttiyksiköllä 48,4 prosenttiin, samalla kun markkinaosuus lyhyessä reittiliikenteessä Ahvenanmerellä vahvistui 4,6 prosenttiyksiköllä 44,2 prosenttiin. Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli täten 36,1 %.
Panostukset alusten ravintoloihin ja hyttien standardien korotuksiin saatettiin loppuun pääasiassa toimintavuoden aikana. Konsernin investoinnit olivat 30,58 miljoonaa euroa (148,12 Meur), mistä 14,10 miljoonaa euroa koskee ennakkomaksuja aluksesta, joka on tilattu Astilleros de Sevilla, S.A. -telakalta Espanjasta.
Aluksen toimitus on myöhästynyt tärkeiden komponenttien myöhäisen toimituksen vuoksi ja toimitus myöhästyy edelleen telakan taloudellisen tilanteen vuoksi. Koska alus tullaan toimittamaan myöhässä, on Viking Line
Abp:lla ehdoton oikeus irtisanoa sopimus. Viking Line Abp:lla on riittävät pankkitakaukset ennakkomaksujen palautusten vakuudeksi siinä tapauksessa, että sopimus irtisanottaisiin. Tässä tapauksessa arviolta 4 miljoonan euron
aktivoidut suunnittelu- ja valvontatehtävistä ja muista aiheutuneet kulut tulevat rasittamaan konsernin tulosta 2009/2010. Yhtiön hallitus seuraa tilannetta ja arvioi telakan mahdollisuutta saada alusrakennusprojekti
päätökseen.
Polttoainehintojen vaihtelulla on suora vaikutus Viking Line -konsernin tulokseen. Konserni on myös alttiina erilaisille rahoitusriskeille, mm. valuuttakurssien vaihteluille. Tuotot muodostuvat euroina ja ruotsin kruunuina. Suurin osa operatiivisesta kassavirrasta tulee euroina. Myyntitavaroiden ja polttoaineen hintoihin vaikuttavat ulkomaiset valuutat, pääasiassa US-dollarit. Konsernin pyrkimyksenä on ylläpitää hyvää likviditeettiä ollakseen valmiina kohtaamaan negatiivisia muutoksia liiketoiminnan kassavirroissa.
Yhtiön toimitusjohtaja vuodesta 1990 lähtien on Nils-Erik Eklund. Hän on ollut yhtiön palveluksessa koko sen 50-vuotisen historian ajan, mutta jättää tehtävänsä toimitusjohtajana varsinaisessa yhtiökokouksessa vuonna 2010. Hallitus on nimittänyt DI Mikael Backmanin yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi.
Toimitusjohtajan sijainen on Jan Hanses.
Viking Line varautuu vuonna 2010 vähäiseen kokonaismatkustajamäärän lisäykseen. Matkustajakohtaisen tuoton ei kuitenkaan odoteta lisääntyvän johtuen mm. meneillään olevasta laskusuhdanteesta sekä sen negatiivisista vaikutuksista ostovoimaan. Sen lisäksi kova kilpailutilanne painaa edelleen lippujen hintoja alas. Ruotsin kruunu on edelleen suhteellisen heikko ja polttoaineiden hintataso on nousussa. Edellä mainittua taustaa vasten sekä vallitsevissa suhdanteissa, Viking Linen hallitus arvioi, että vuoden 2009/2010 tulos ei tule täysin saavuttamaan vuoden 2008/2009 tuloksen tasoa. (EH)