VR uudistaa Pendolino- ja Intercity-juniensä ykkös- eli ekstraluokan. Valmiina on jo viisi uuden konseptin mukaista vaunua Pendolino-junissa. Loput yli viisikymmentä uudistuvaa Ekstra-vaunua tulevat käyttöön vuosien 2019-20 aikana.
Junamatkustamisen suosion kasvaessa myös työmatkoja tehdään entistä enemmän raiteilla. Junan valintaa matkustusmuotona puoltaa paitsi ympäristöystävällisyys, myös mahdollisuus hyödyntää matka-aika esimerkiksi työskentelyyn.
”Tavoitteemme on tarjota paras työmatkustamisen muoto Suomessa. Uusissa Ekstra-luokan tilaratkaisuissa on mietitty erityisesti matkustusmukavuutta ja laatua sekä rauhallista ympäristöä”, sanoo VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.
Asiakkaat otettiin mukaan uuden konseptin kehitykseen alusta alkaen aina tavoitellun matkustuskokemuksen määrittämisestä vaunumallin testaukseen. Myös VR:n henkilöstö oli mukana testaamassa uutta konseptia. Konseptin mukaiset muutostyöt tehdään vaunuihin VR:n Ilmalan varikolla.
Uudet ratkaisut tuovat toivottua väljyyttä ja yksityisyyttä
”Monet asiakkaamme kaipaavat matkan aikana myös yksityisyyttä. Tämä on huomioitu esimerkiksi tarjoamalla entistä enemmän toivottuja yksittäispaikkoja. Istuimet on uusittu, ja niissä on myös näkösuoja, joka tuo omaa rauhaa rentoutumiseen ja työntekoon”, Ketola kertoo.
Laatuun panostaminen näkyy materiaalivalinnoissa, valaistuksen suunnittelussa ja akustiikassa, joka luo paremmat puitteet rentouttavaan matkaan. Kokolattiamatot vaimentavat ääntä, läpikulku on poistettu, matkatavaratilaa lisätty ja myös WC-tilat uudistettu. Tarjolla on edelleen kahvia ja teetä.
”Halusimme luoda erityisen matkustuskokemuksen – jotain ekstraa. Siksi olimme esimerkiksi valmiita tinkimään hieman paikkamäärästä, mikä mahdollisti tavallista leveämmät istuimet. Näin asiakkaamme voivat matkustaa entistä väljemmin ja mukavammin”, Ketola sanoo.
VR on investoinut matkustajaliikenteen kaluston kapasiteettiin ja konsepteihin 235 M€ vuodesta 2015 alkaen. Ravintolavaunun konsepti ja valikoima on uusittu täysin, myös päivävaunuja ja hyttejä päivitetään vaiheittain. Kokonaan uusia päivävaunuja tulee liikenteeseen vuoden 2020 loppuun mennessä 20, lisäksi VR on tilannut 7 uutta ravintolavaunua toimitettavaksi 2021-2022. Allegron kaupallinen ilme on uusittu kokonaisuudessaan 2018-2019.
Ekstra-luokan faktoja:
- Ekstra-luokka tunnetaan VR:n ykkösluokkana.
- Ekstra-luokan suosio on kasvussa. Vuonna 2018 Ekstra-luokassa tehtiin yli 360 000 matkaa – määrä kasvoi noin 10% vuodesta 2017.
- VR:llä on liikenteessä 57 vaunua, joissa on Ekstra-luokka. Näistä 5 on tällä hetkellä uuden konseptin mukaisia, kaikki Pendolino-junissa.
- Vuoden lopussa liikenteessä on noin 30 uutta Ekstra-luokan vaunua. Vuoden 2020 loppuun mennessä Ekstra-luokat on uudistettu kaikissa vaunuissa.