Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

VR uusii junamatkustajan digitaaliset palvelut – mobiilisovellus ja uudet automaatit kesäkuusta alkaen, uudistettu vr.fi alkusyksyllä

Posted on 11.6.201911.6.2019 by Eero Havia

 

Junamatkustajien digitaaliset palvelut eli mobiilisovellus, vr.fi ja lippuautomaatit uudistuvat. Mobiilisovelluksen ensimmäinen versio ja uudet lippuautomaatit (kuva) ovat käytettävissä kesäkuusta lähtien, uusittu vr.fi avautuu syksyllä. Uudistettavien palvelujen ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti ja niitä julkaistaan vaiheittain. Nykyiset itsepalvelukanavat toimivat uusittujen rinnalla tarvittavan ajan, luvataan VR:stä.

VR on tehnyt asiakasteknologian kokonaisvaltaista uudistusta vuodesta 2017. Työ on kattanut myynnin taustajärjestelmän, paikanvarausjärjestelmän ja käyttöliittymien uudistamisen. Hanke on edennyt vaiheeseen, jossa asiakkaat pääsevät ensi kertaa tutustumaan uusiin palveluihin. Uuden mobiilisovelluksen ensimmäinen versio julkaistaan sovelluskaupoissa kesäkuussa. Uudet lippuautomaatit asennetaan kaikille nykyisille ja kuudelle lisäasemalle vaiheittain 10.6.2019 alkaen.

”Junamatkustamisen suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti, markkinaehtoisessa kaukoliikenteessä 26 prosenttia vuodesta 2015–2018. Vuosittain VR kauko- ja lähiliikenne palvelevat yli 20 miljoonaa junamatkustajaa, joista valtaosa ostaa matkalipun itsepalvelukanavistamme. Verkkopalveluissamme on viikoittain yli miljoona käyttäjää. Digitaalisten palvelujen uudistus koskettaa valtavaa asiakasmäärää ja olemmekin valmistelleet uudistuksia huolellisesti asiakkaita kuunnellen”, kertoo myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.  

Uusi mobiilisovellus, uudistettu vr.fi ja uudet lippuautomaatit

Uudistetut digitaaliset kanavat ovat helppokäyttöisiä ja palveluiltaan monipuolisia. Niihin lisätään vaiheittain ominaisuuksia jatkuvan kehittämisen mallilla. Jo ensimmäinen versio mobiilisovelluksesta sisältää paljon parannuksia – asiakas voi seurata junan kulkutietoja, tallentaa maksutiedot ja säilyttää matkalipun kätevästi mukana. Lisäksi sovellus mm. ehdottaa matkustajalle hänen eniten käyttämiään palveluja. Lähi- ja kaukoliikenteen lippuja voi ostaa samasta sovelluksesta kahden erillisen sijaan.

”Yksi odotetuimmista palveluista on paikanvaraus vaunukartalta myös mobiilisovelluksessa. Häiriöviestintä kehittyy merkittävästi – sovellus lähettää asiakkaalle viestin, jos juna on myöhässä tai matkaan tulee muutoksia. Nämä ominaisuudet lisätään palveluun vielä kesän aikana”; kertoo Head of Digital Marika Lindström.

Sarja- ja kausiliput tulevat mobiilisovellukseen syksyllä. Silloin asiakaspystyy itse varaamaan ja peruuttamaan sarjalippujen paikkoja, myös kausilipulla on mahdollista varata paikka.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus